hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel

A Dramaturgia

A Dramaturgia
Függetlenek-e a függetlenek a dramaturgiától?
Mi az a dramaturgia? Amatőr filmes körökben gyakran egy láthatatlan mumus, mely ólálkodva járja körbe a gyanútlan alkotó munkáját. Megfoghatatlan, logikusan megragadni nehéz, inkább érezni lehet, főleg a hiányát. Magam is tapasztaltam már, hogy az emberre gyanakodva néznek, ha ezt a szót felemlegeti.

Mi az a dramaturgia? Amatőr filmes körökben gyakran egy láthatatlan mumus, mely ólálkodva járja körbe a gyanútlan alkotó munkáját. Megfoghatatlan, logikusan megragadni nehéz, inkább érezni lehet, főleg a hiányát. Magam is tapasztaltam már, hogy az emberre gyanakodva néznek, ha ezt a szót felemlegeti. Mintha kötözködni szeretne mintha mindenben hibát keresne. A legrosszabb a helyzet az elsőfilmeseknél, főleg ha az a bizonyos első film rögtön egy másfél órás szupermozi akar lenni. Na ők aztán durr-bele módjára bele akarják tömni minden létező ötletüket, ami csak összegyült a fejükben életük során. Gyakran rakják tele filmjeiket ezernyi elvont jelképpel, melyekről aztán általában kiderül, hogy agyonhasznált közhelyek. Egy kicsit könnyebb a helyzetük azoknak, akik inkább a kommersz műfajban nyomulnak, hiszen a megszokott -általában amerikai- klisék ügyes használatával akár még el is érhetik, hogy a film ne essen szét. Ilyenkor azonban bízva az ötletek, poénok, akciók lehengerlő hatásában, a filmnyelv apróbb rétegei sérülnek.

Azért is merem ezen mondatokat leírni független filmes létemre, mert a legelső természetesen egy órás "szuper világmegváltó" filmemben én is belesétáltam az imént felvázolt csapdák majd mindegyikébe.

Na de nézzük sorjában. Először is itt van a cselekmény dramaturgiája. A klasszikus beosztást mindanyian tanuljuk a görög drámák kapcsán: bevezetés, konfliktus, bonyodalom, katarzis, megoldás, befejezés. Általában minden történetet fel lehet osztani ezekre a kisebb egységekre. Ezek az egységek biztosítják a történet gördülékeny előrehaladását, és az érthetőségét. Hogy melyik egység mennyi ideig tart, annak az izgalom fokozása szempontjából kiemelt szerepe lehet. Teljesen világos, hogy ha a sorrend felcserélődik az komoly veszélyt jelenthet a mű érthetősége, élvezhetősége szempontjából. Másrészt persze mint minden szabály ez is megszeghető, némely egység felcserélhető, de döntésünknek ilyenkor átgondoltnak és megalapozottnak kell lennie. Kezhetjük filmünket a befejezzéssel is,melynek végső kifutását majd csak a bonyodalmak után mutatjuk meg a nézőnek. Ilyen ismert példa erre a Ponyvaregény, melynek jellemzője még, hogy benne három különböző történet kereszteződik.

Aztán itt van a jellemek dramaturgiája: amatőr filmeknél gyakori, hogy nincsenek kidolgozott karakterek, egy figura néha magabiztosan, máskor félénken, durván, kedvesen vagy éppen nevetségesen viselkedik, ahogy a történet megkivánja. Nincs egy határozott jelleme, és ez bizony még kommersz filmeknél is apróbb döccenésekhez vezethet. Egy banális példa: ha valaki jó lelkű, félénk matematikaprofesszorként tengeti hétköznapjait, de egy szép reggelen fegyvert ragad és lemészárolja a fél várost, annak komoly magyarázata kell hogy legyen. Ha ne adj isten művészfilmről beszélünk, megjelenik a részletes jellemfejlődés, de a kommersz világban is kell minimum egy atomsugárzás, génmanipuláció vagy földönkívüliek agyi befolyásolása, hogy az a szegény professzor képes legyen nemes tettét véghezvinni. Máskülönben filmünk értelmetlen lövöldözéssé és mészárlások sorává fajul, amivel messze kerülhetünk a hőn áhított "Oszkártól".

Képi dramaturgia: nem mindegy, hogy milyen plánok, közeliek, totálok váltják egymást, kézi kamerával dolgozunk vagy állványról vesszük az adott jelenetet. Két szereplő esetében ha mélyebb érzelmeket akarunk ábrázolni vagy azt szeretnénk kifejezni, hogy hőseink közt egyfajta kölcsönös rokonszenv ébredezik, dolgozhatunk közeliekkel. A távoliak, a nagy térbe helyezett figurák egyfajta kilátástalanságot, távolságtartást, érzelemnélküliséget suggalhatnak (Tavaly Mariennbadban)

Általában a stabilan álló, mozdulatlan szereplőket érdemes szintén rögzített kamerával felvenni, míg a mozgásban lévő emberek inkább dinamikus kameramozgást igényelnek. Így például egy őszi tájat bemutaó kis etűd állványról véve nyújtja a legnagyobb élvezetet, de egy üldözéses jelenetet ugyanez a technika lelassíthat, unalmassá tehet.

Zene: gyakori hiba hogy az amatőr filmes saját ízlésének megfelelő muzsikát pakol jelenetei alá. Ez akkor óriási hiba, ha szinte kizárólag csak a mai modern, populárisabb zenét kedveli. Nem biztos ugyanis, hogy talál minden jelenethez olyat, ami alátámasztja vagy megerősíti annak érzelmi mondanivalóját, hangulatát. Aki csak a diszkót vagy a kemény rockot szereti, az bajban lehet, fontos tehát a zenei sokoldalúság. Ugyanakkor nem biztos, hogy mindenhová muszáj zenét rakni, előfordulhat, hogy a csend vagy néhány hétköznapi zörej, sokkal eredményesebb hatást kelt. Ha mindenképpen zenét akarunk, vigyázzunk, hogy az összhangban legyen a képpel. Ha például szereplőnk idegesen és türelmetlenül várakozik valahol, dramaturgiai hiba egy lágy, andalító muzsikát odarakni, hiszen az eredeti elképzelést, a szereplő lelki állapotát csak elnyomja, hang és kép kiöli egymást.

Dramaturgiai (szubjektív) idő: Míg az eddig felvázolt esetek elég kézzelfoghatóak voltak, most megint egy olyan ponthoz érkeztünk, amire a gyakorlatlan alkotó nyugodt szívvel legyinthet. Mindannyian ismerjük azonban azt az érzést, amikor egy unalmas vontattott film vagy jelenet végén csodálkozva látjuk, hogy csak 5-10perc telt el,miközben mi már úgy éreztük, órák óta az adott szörnyedvény fogjai vagyunk. Máskor meg 30 perces jelenetek röppennek el relatíve rövid idő alatt. Érdemes tehát ezt a karórával mérhetetlen de nagyon is érezhető időt is figyelembe venni. Ha egy jelenet lelassul, mert mondjuk a szereplők túl sokat beszélnek, de ugyanakkor ez a cselekményt nem viszi előre, és a szereplők jelleméről sem tudunk meg semmi újat, legfeljebb vágással, zenével segíthetünk.

Az sem mindegy, milyen környezetben él az adott jelenet. Ha az előtte lévő és az azt követő jelenet gyors, a nagyobb egységet tekintve nem lesz problémánk. De ha azok is lassúak, hirtelen kedvünk tartja majd átkapcsolni egy másik csatornára a tévékészüléket.

Színek: Sokan úgy tartják, hogy a film igazából mindig fekete-fehér. A színek ugyanis szerintük legtöbbször semmit nem fejeznek ki a filmben, és gyakran mindenemű harmónia nélkül burjánzanak. Kivételnek tartják például a "Suttogások és sikolyok" című Bergman filmet, vagy Greenway(?) alkotásait. A lényeg, hogy a színeknek van egyfajta hangulati, érzelmi hatása, amit a legtöbb alkotó ma még figyelmen kivül hagy.

Végül, de nem utolsó sorban itt van a humor, avagy a poénok kérdése. Mindannyian tudjuk, mennyire nem mindegy, hogy egy viccet ki mond el, hogyan teszi és mikor; egy mondat felcserélése gyengítheti, vagy akár le is lőheti a végső csattanót. Lehet egy poént operatőri munkával, képileg középpontba helyezve, zenével vagy akár vágással is erősíteni, illetve gyengíteni. Nagyot csattanhat a poén, ha amíg a komikus szituáció el nem érkezik, addig nem is utalunk rá semmilyen eszközzel, sőt eltereljük a néző figyelmét, hogy véletlenül se találhassa ki, mivel akarjuk megnevetetni.

Összefoglalásként azt mondhatnánk, a dramaturg az, aki tudja mihez mi illik, ő figyel arra, hogy egy történetben minden érthető legyen, hogy a cselekmény ne lassuljon le indokolatlanul, ne váljon unalmassá csak azért, mert például a jeleneteknek rossz sorrendet választottunk. Gyakran segít továbbá a karakterek kidolgozásában, szinesebbé tételében. Az elmúlt évek magyar filmjeit egyébbként az jellemezte, hogy finanszirozási okokból nem nagyon alkalmaztak dramaturgot. Egy rendező ugyanis ritkán jutott munkához, és ha mégis szerencséje volt, akkor már maga írta a forgatókönyvet, maga volt a dramaturg, rendező, és néha még szereplő is. Így jutott elég keresethez, hogy meg tudjon élni addig, míg egy újabb filmre össze nem szedte a pénzt. És kezdődött minden előlről.

Kovács István MJP



vissza  


Hozzászólások



Mit szólsz hozzá? Kiegészítenéd valamivel? Gondolatod támadt?

Hiba, elírás esetén inkább üzenj a szerkesztőségnek.

Ha bejelentkezel, te is hozzászólhatsz!


594. Estevez, a filmestészta hozzáfűzése 2015-04-13 17:54:12


Nagyszerű cikk!
régi fájl