hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel

A HDV anyag teljes körű kezelése

A HDV anyag teljes körű kezelése
a kamera REC gombjától a közönség tapsáig
Mostanában hetente 2-3 segítségkérő emailt kapok, hogy hogyan is kell egy HDV kamerával készült anyaggal egyáltalán bármit is kezdeni. Sokaknak ez az első kamarájuk, és a legalapabb dolgoktól kezdik (pl. hogyan rakhatom fel PC-re az anyagot?). Ezen okok miatt felbuzdulva írtam meg ezt a cikket.

Tehát megvettük HDV kameránkat, rögzítettük vele néhány másodpercnyi hadonászást. Na most ezután: mit is kezdjünk vele? A mellékelt CD-t felejtsük is el nyomban, maximum valami képrendezgető értéktelen programot kaptunk méregdrága kameránkhoz. Szükségünk lesz egy FireWire kábelre (hasonló mint az USB, de mégsem az), egy FireWire portra a gépben, melyet az alaplapra PCI-osan rá tudsz szúrni (kb. 2000 Ft a kártya+ a vezeték együtt), és egy atomerőmű PC-re.

A HD nézésre minimum rendszerigény:

CPU: 2 Ghz+
RAM: 512 MB+
VGA: 64 Mb+

A HDV vágásra minimum rendszerigény:

CPU: 3Ghz +
RAM: 1 Gb +
VGA: 128 Mb +

A HDV vágásra ajánlott ideális rendszerigény:

CPU: több magos processzorok. (pl. Dual Core, Core2duo 6400, 7200 stb., egy E2180 már határeset)
RAM: 2 Gb
VGA: 256Mb+
HDD: SATA-II

Az AVCHD vágásra ajánlott rendszerigény:

CPU: 4 magos processzorok
RAM: 2-4 Gb
VGA: 256Mb+
HDD: SATA-II

Tehát jól láthatjuk, hogy a HD anyag szép és jó, de önmagában ha megvettük kameránkat, nem vagyunk készen, le kell cserélni egész gépparkunkat hozzá. Tehát miután ezzel megvagyunk :D, jön a capture folyamata, vagy más néven a Mini-DV szalag gépre vitele. Összekötjük a FireWire (azaz a DV-kábellel) PC-nket és kamaránkat, a kamerát lejátszás állásba tekerjük, és bekapcsoljuk. A PC-n a HDV capture-höz legalább egy Windows XP SP3 vagy Vista szükséges. Ennél régebbi verziókkal csak SD-ben, tudjuk felvinni az anyagunkat a gépre. Sokféle programmal végezhetjük, én az Adobe CS4-en keresztül mutatom be a teljes körű HD használatot. Hogy miért is? A HDV, azaz a High Definiation Video, egy olyan szabvány, amibe a DV kazettára felkerül a kép, az mindössze 1440x1080-as felbontás. Ha utána számolunk, ez egy 4:3-as képarány, ám a HD felbontás kizárólag a 16:9-es képarányt támogatja. Ezt hívják nem natív felbontásnak. Ugyanilyen elven működött az SD felbontás is, hiszen ott egy 720x576-os képet torzítottak el 4:3-ba illetve 16:9-be. Aki ezzel megelégszik, hogy a végterméke egy 1440x1080-as felbontású videó, annak jó a Premiere PRO 2, vagy a CS3 is. Csak hát ugye hányszor tapasztaltuk már SD videóinknál is, hogy, ami torzulhat, az torzul is néha! Bizonyos lejátszókkal, asztali playerekkel stb. Ha már ott a lehetőség, hogy rendesen natív, azaz torzulásmentes felbontással dolgozzunk Full HD-ban, 1920x1080-ban, akkor mindenképpen egy CS4-et kell beszereznünk. Előnye még a natív videóval való dolgozásnak, hogy ha After Effect-ben effekteket akarunk videóinknak gyártani, akkor nem kell „torzulva”, 4:3-ban gondolkodni, és nem igényel kétszeres felbontás konvertálást effektünk, amivel pixelessé tehetnénk a képet. Tehát én a Full HD-ban való natív videókészítés pártján állok : ) . Gondoljunk csak bele, 3 féle HD szabvány létezik a PAL rendszerben: 1280x720, 1440x1080, 1920x1080. Ebből csak a középső nem natív, pont amibe a HDV kamera felvételt rögzít. Bosszantó tud lenni, ha összeeresztjük 1920x1080-as felbontású effekttel, majd a Premiere először, összetorzítja 1440-be, majd a végén újra 1920-ba menti el. Ez a folyamat szó szerint pixelessé teszi hatalmas felbontású videónkat. De szerencsére CS4-gyel már nyithatunk egy AVCHD projektet 1920x1080-ban, így nem kell a pixeles, kétszeresen torzult effekteken aggódni. Az javaslom, hogyha közepes HD-ban gondolkozunk akkor egy HDV 1280x720-as projektet nyissunk meg, ha meg nagyobban, akkor egy AVCHD 1920x1080-ast. A HDV 1440x1080-t esetleg csak akkor, ha tényleg csak vágást akarunk, effekt nélkül, de végül ezt is 1920x1080-ban mentsük!

Szóval miután eldöntöttük, hogy merre milyen projekt stb. : ), jöhet maga a capture folyamata, Premire-ben megnyomjuk az F5-öt, majd REC gomb, és ha kész, akkor stop gomb. Ne feledjük, hogy bármilyen projektet is nyitottunk meg, az anyag minden körülmények közt 1440x1080 mpeg2 lesz. Tehát ha 1280x720-ban vágunk, akkor le kell kicsinyíteni ~ 67%-ára a képet egy kis utómunkával. Az 1920x1080-as és 1440x1080-as projektben természetesen kitölti a preview teljes méretét. Sokan megijednek, hogy kínai jeleket látnak a capure folyamatánál. Ez teljesen normális, egy négymagos gép se jelenít meg preview-t a HDV capture-nél.

Akik eddig DV-avit vágtak szokatlan lehet, hogy nem olyan fürge a PC-nk most már. Ez van, el kell fogadni, hogy innentől mpeg2-t vágunk, a capture-ölt kép meg *.mpg lesz. Ezért kell erőforrásainkkal is gazdálkodni, pl. nem szétszínezni a filmet, csak ha már kész a vágás, vagy az osztott képernyővel is óvatosan kell bánni. Ezzel nem azt mondom, hogy ne tudnánk a HD anyaggal ugyanazt megcsinálni mint a DV-avival, csak máshogy kell. Pl.: simán vitte a gép a vágást úgy, hogy a háttér greenboxszal lyukasztva volt, és szét volt filterezve az egész. Na HD-nál, ez most már csak a végén tehetjük meg, meg a legjobb gép is becrash-elne.

After Effect-tel készített effektnél én az 1920x1080-ban készített felbontást ajánlom, a fent említett natív/nem natív torzulási okok miatt. Természetesen 1280x720-ban nincs gond. A nagyobb baj az exportálással van. Ugyanis én még olyan gépet nem láttam, ahol mpeg2-be sikeresen kiexportálta volna az effektet. Mindig szétesett, beszaggatott, részletek vesztek el stb. Ám nem szeretjük, ha effektünkön a nézők látják, hogy az a snitt más programmal készült. Azt szeretnénk, ha észrevétlenül át tudnánk tenni Premiere PRO-ba, bármiféle jelveszteség és hiba nélkül. Ezt csakúgy lehet, hogyha tartjuk az mpeg2-es kódolást, az állandó bitrátát (1280x720-ban 18Mbit, 1920x1080-ban 25Mbit). Tehát exportáljuk Blue-Ray-be! Igaz, *.mkv lesz a kiterjesztésünk a végén, de ez Premiere-t cseppet sem zavarja, egyformán kezeli az effekt nélküli snitteinkkel, mivel ez is mpeg2 stream.

Ha effekteinket átimportáltuk Premiere-be, megvágtuk az anyagot, akkor jöhet a végső export. Ha teljes körűen a CS4 termékeit használjuk, a Premiere-ünkben az exportra kattintva megnyílik nekünk az Adobe Media Encoder CS4, melynél sokkal több export lehetősünk van, mint eddig bármelyik Premiere verzióban. Itt állíthatjuk be azokat az átkonvertálási beállításokat, hogy az 1440x1080-as forrásanyagunkból egy 1920x1080-as Full HD-t kapjunk. Itt a következő beállításokat javaslom:

Format: Mpeg2
Preset: HDTV 1920x1080p (progressive) 25 fps, PAL, Quality 5.0, bitrate 25 Mbit, 1 pass, hang: 384 kbps, 48khz, stereo, mpeg

Ha nem ragaszkodunk a Full HD-hoz, akkor HD ready esetén pedig:

Format: Mpeg2
Preset: HDTV 1280x720p (progressive) 25 fps, PAL, Quality 5.0, bitrate 18 Mbit, 1 pass, hang: 384 kbps, 48khz, stereo, mpeg

A HD mentése sokkal lassabb folyamat a DV mentésnél, a különbség nagyságrendekkel hosszabb is lehet. Kb. 2-3szor hosszabb idő a mentés a mentendő film hosszánál, ha nem filtereztünk. Filterezve, keyingelve akár 100-szoros is lehet! Szóval türelem, ez nem DV, ez HD : ).

Ez eddig nagyon szép és jó, így ahogy le van mentve, be is kerül a kis házi archívumunkba, ám ezt így még nem tudjuk eljuttatni a közönséghez. Akinek csak SD-ben van lehetősége terjeszteni filmjét, az ugyanebbe a programba, az Adobe Media Encoder CS4-be beimportálja az előbb elkészült Full HD anyagot, és exportnak beállítja a DVD beállításait ( mpeg2 720x576, wide… stb.).

DVD-hez hasonló Blue-Ray menüt, és Blue Ray képet is van lehetőségünk csinálni az Adobe Encore CS4-gyel, ám ez még nagyon kevés ember számára érhető el a cikk írásakor (2009 elején).

Ma még szinte kizárólag mindenki PC-n tudja megnézni a HD anyagot, erre pedig a legjobb ha HD-DivX-et vagy HD-XviD-et csinálunk. Kedvenc kodek packunkból szerezzük be a lehető legújabb verziót, frissítést, de egy legújabb XviD elengedhetetlen. A Virtual Dub-hoz 2006 óta nem készült frissítés, ezért én nem is ajánlom az ezzel való konvertálást. Valahogy szétesik, nem igazán szereti a HD-t. Érdekes, hogy az Adobe Media Encoder CS4, ami mindent alakít mindenbe, az se szeret mpeg4-et csinálni (mondjuk akik már régebb óta benne vannak a Premiere PRO-ban, azok tudják, hogy a régebbi Adobe cuccok se szerették sose az mpeg4-et, így nem meglepő).

Az HD-mpeg2 HD-mpeg4-be alakítására leginkább az After Effect-et ajánlom! (ez nem vicc). Fogjuk az elkészült 1920x1080-as mpeg2-esünket, majd nyitunk egy új projektet After Effect-ben. Természetesen ha sokkal wide-abb filmet csináltunk, mint 16:9, akkor ezt az új After Effect projektben állítsuk be, hogy pont akkora legyen a képarány magassága, mint a filmünké, így a HD-DivX-ben nem lesz fekete csík (arra azért vigyázzunk, hogy a kép magassága osztható legyen 4-gyel. Igaz, a legújabb kodekek már a páratlan számú felbontást is támogatják! De azért mindig gondolni kell a „kevésbé innovatív” nézőinkre is : ).

Exportra kattintva a jól megszokott SD DivX beállításait kell használni, a bitrátát leszámítva. A jól bevált 800-1100 kbit/s helyett most 3000 kbit/s-ket használjunk 720p esetét, és 6000kbit/s-et 1080p esetén. A legújabb DivX/XviD kodeket a beállításoknál már segítenek kiválasztani a számunkra legmegfelelőbb beállításokat, pl.: choose style: HD portable, stb.
A lementett DivX-nek gyönyörű HD képe lesz, igaz nagyobb a fájl mérete. De vigyázzunk: sokkal nagyobb lesz a fájl, mint az várható! Hiszen az After Effect export beállításainál nincs lehetőségünk hang tömörítésre, így az eredeti 384 kbps hangunk marad meg. Ez ellen könnyen tehetünk: beimportáljuk VirulalDub-ba, videónál Direct Stream Copy-val letudjuk a képet, így nem konvertálgatja már azt össze-vissza, hangnál meg a 384kbps-t levesszük 128 kbps-re, vagy éppen amilyen minőségre vágyunk. Egy tipp: 1280x720p-nél nagyobb méretű DivX-et nincs értelme kreálni, hiszen már ez is kb. 380-420 kb/s sebességű lesz.

Ezt a HD-DivX fájlt már könnyedén terjeszthetjük interneten is, hiszen egy 5 perces film 720p-ben ~ 115Mb lesz, ami elfogadható.

Azt hiszem leírtam a HD anyag útját a kamera REC gombjától a közönségig. Jó munkát! ;) Kérdéseket persze továbbra is várok, arról, amire nem tértem volna ki.

Üdv:
Milán
jurkovics.milan@gmail.com




vissza  


Hozzászólások



Mit szólsz hozzá? Kiegészítenéd valamivel? Gondolatod támadt?

Hiba, elírás esetén inkább üzenj a szerkesztőségnek.

Ha bejelentkezel, te is hozzászólhatsz!


291. Premier Studio hozzáfűzése 2010-12-17 11:06:28


hello
mikor premier cs4 -bol visszem ki az encoderen elcsuszik a hang, miert van ez.Mas progi ami jol felvisz a hd-t milyen van mert mar egy parat kiprobaltam es hol ez volt a hiba hol az hol a minoseggel volt gond.
régi fájl


98. vigant hozzáfűzése 2009-10-01 20:55:24


ppko.tv köszönöm, vmikor régen olvastam is már, csak vhogy elsiklottam felette. Pedig jó cikk.
régi fájl


97. ppko.tv hozzáfűzése 2009-10-01 08:36:41


A gaia oldalán ezt részletesen levezetik: [Link]
régi fájl


96. vigant hozzáfűzése 2009-09-30 17:58:18


Miért nem? Hiszen csak be kell állítani az 1920x1080-at... :-) Kész. Hm?
régi fájl


95. ppko.tv hozzáfűzése 2009-09-30 11:59:29


nehéz ügy ez kérem..sztem még jó ideig nem tudják megoldani MPEG2-vel lerögzíteni a fullHD-t. Még szalagra is csak 1440×1080 ment, az is vagy 25-30MB/s. A H262, 263, és 264 ezt próbálja kiküszöbölni, azaz, hogy az MPEG4 mégsem legyen annyira buta, de rögzíthető méretű legyen a kép.
régi fájl


94. vigant hozzáfűzése 2009-09-30 08:26:36


Szerintem logikus, amit ephialtes írt a tömörítésről. Az biztos, hogy teljesen más a karakterisztikája, mint a tömörítetlen avi-nak. Egyébként szükségem lett volna rá, hogy a kamera által készített mp4-ből tömörítettlen avit készítsek (fullHD felbontásban) irgalmatlan nagy fájl jött (volna) ki, így más megoldást kell találnom.
régi fájl


91. ephialtes hozzáfűzése 2009-09-29 19:58:15


Ha minden igaz, az AVCHD és az MPEG-4 videokódolást tekintve megegyezik(az AVC(Advanced video coding) része az MPEG-4-nek) Az AVCHD egy HD felbontásra és bitrátára kiterjesztett AVC.
Amit a vaku villanásról mondasz, az nyilván azért van, mert az MPEG-4 sokkal durvábban tömörít, mert az eredetileg kis bitrátára lett kitalálva, tehát ott összehasonlítva az MPEG-2 vel jobb, de feljebb(magasabb bitrátánál) már nem.
(Ha valami ordító hülyeséget írtam, akkor szóljatok )
Amiben viszont biztos vagyok, az az hogy a H264 nem abból jött hogy 264 mb, hanem abból, hogy az elődje a H.263 kodek volt.
régi fájl


90. vigant hozzáfűzése 2009-09-29 00:14:37


ppko.tv: nemtom miért, de nincs "válasz" gomb.

az ex1 nem mpeg2, ben hanem mp4-ben rögzít. full HD-ben 1 perc 264 MB-t jelent (talán a H264 kodek is erről kapta a nevét inkább csak érdekes egybeesés
Ami azt illeti, valaki megírhatná, mi a különbség az mp4 és a AVCHD között.
Annyit már észrevettem, hogy pl. a fényképező villanása nem jön át olyan szépen mp4-ben, mint a klasszikus mpeg2-ben... További tapasztalatok..?
Az is különös, hogy az újabb technológiák, a flash alapú rögzítők tömörített anyaggal dolgoznak nyersen, a felhasználó "kénytelen" ezt vágni. Régen mindig az volt a téma, hogy szerkeszteni tömörítetlen anyagok kell. Akkor ez nyilván igaz is volt, de hogy van akkor ez most..?
régi fájl


89. vigant hozzáfűzése 2009-09-29 00:14:23


ppko.tv: nemtom miért, de nincs "válasz" gomb.

az ex1 nem mpeg2, ben hanem mp4-ben rögzít. full HD-ben 1 perc 264 MB-t jelent (talán a H264 kodek is erről kapta a nevét inkább csak érdekes egybeesés
Ami azt illeti, valaki megírhatná, mi a különbség az mp4 és a AVCHD között.
Annyit már észrevettem, hogy pl. a fényképező villanása nem jön át olyan szépen mp4-ben, mint a klasszikus mpeg2-ben... További tapasztalatok..?
Az is különös, hogy az újabb technológiák, a flash alapú rögzítők tömörített anyaggal dolgoznak nyersen, a felhasználó "kénytelen" ezt vágni. Régen mindig az volt a téma, hogy szerkeszteni tömörítetlen anyagok kell. Akkor ez nyilván igaz is volt, de hogy van akkor ez most..?
régi fájl


86. ppko.tv hozzáfűzése 2009-09-28 11:14:01


Vigant, >>>Ami a szalagos capture-t illeti, szerencsére ez engem már a sony ex1 kamerám miatt - nem érint. Kényelmes dolog kártyáról gépbe másolni, de sajnos még elég drága mulatság.<<<
Lerögzíti a full HD-t MPEG2ben?
régi fájl


85. Halivud Estevez hozzáfűzése 2009-09-25 11:58:25


HD-ready esetén többet kell számolnia a gépnek, mert nem négyzetalakúak a pixelek.


Képméret-bitráta: minél nagyobb a képméret, annál nagyobb bitráta kellene a lejátszáshoz, vagy mihez. És ha a DivX fixszel dolgozik, akkor agyontömörített diafilmvetítést kaphatunk elvileg. Olyan ez, mint hogy fix pixelméretű bitmapot különböző fájlméretű és minőségű jpg-re konvertálni. Asszem.

Szólok a szerkesztőnek, hogy tagolja már kicsit a szöveget, kicsit összefolyik.
régi fájl


84. vigant hozzáfűzése 2009-09-25 04:54:16


Milán, ezt írtad: "1280x720p-nél nagyobb méretű DivX-et nincs értelme kreálni, hiszen már ez is kb. 380-420 kb/s sebességű lesz."
Miért/hogy függ össze a képméret a bitrátával? Ezt nem igazán értem...
Másig dolog: miért akar vki hd-ready-ből fullHD-t készíteni?
"Itt állíthatjuk be azokat az átkonvertálási beállításokat, hogy az 1440x1080-as forrásanyagunkból egy 1920x1080-as Full HD-t kapjunk." Kicsit olyan ez, mint mp3-ból CD-formátumot írni... Ezt sem értem
régi fájl


83. vigant hozzáfűzése 2009-09-25 04:32:30


Üdv Milán, érdeklődéssel olvastam a cikked.
Ami a szalagos capture-t illeti, szerencsére ez engem már a sony ex1 kamerám miatt - nem érint. Kényelmes dolog kártyáról gépbe másolni, de sajnos még elég drága mulatság.
Évek óta a Magix Video DeLuxe/Movie Edit Pro-t használom (kb 2000 óta), gyakorlatilag az adobe helyett. Eddig főleg DVD-ket készítettem - nagyon jó tapasztalataim vannak vele, gyakorlatilag mindent megeszik; mostantól viszont már blu-ray-t is gyártok. Ezt a részét még csak próbálgatom, de hála Istennek megvan a szükséges hardverem (Sony EX1, Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 at 3.00GHz, 4 GB RAM - igaz csak 3-mat lát ebből az xp SP2)
Érdekes, hogy a Magix cég és termékei alig ismertek, mindenki a Premiere-el van elfoglalva. Utóbbi kétségkívül etalon, de ahogy Te is írtad, korántsem hibátlan. Na jó, ízlések és szoftvrek..
Egyébként az SxS kártya miatt kénytelen voltam beszerezni a Magix Video Pro 1.5-öt, merthogy ezt optimalizálták az mpeg4-re, amiben a kamerám is rögzít.
A Magix bessületére legyen mondva, hogy mind az mpeg4, mind a blu-ray támogatás megoldtott, egyszóval naprakészek a fejlesztéseikkel!
Van olyan érzésem, hogy tudnál nekem tanácsot adni a jövőben, úgyhogy valszeg benézek még...
régi fájl


30. RCS hozzáfűzése 2009-05-29 14:20:36


Egyszer olvastam arról hogy megpróbálták felhasználni a GPU-t a videokártyán ahhoz, hogy a proci válláról enyhítsék a terhet, tehát hogy egyfajta DSP-ként tudják használni. Számolt volna ezt-azt amire képes, csak nem tudom mi lett a fejlesztéssel. Lehet hogy időközben felhagytak vele.
régi fájl


29. Milán hozzáfűzése 2009-05-28 14:58:28


A CS4 már tudja tehermentesíteni a CPU-t meg a RAM-ot ha a VGA-kártyád nagyon erős, de sajna ezt nem tudom kitapasztani, mert egy alja VGA-m van, nyócezer píz volt mindössze.
régi fájl


28. RCS hozzáfűzése 2009-05-27 15:48:19


Annyit helyesbítenék hogy a videokártyának semmi jelentősége hd vágásnál, az csak megjeleníti a képet. Lejátszásnál szólhat bele annyiban, hogy van-e hd támogatása vagy nincs, de semmi egyéb.
régi fájl