hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel

Színezzük ki filmünket!

Színezzük ki filmünket!
Zsírkrétákat elő!
Egy amatőrfilmből elég akár csak egy képkockát is látni, lerí róla, hogy nem profi. A kép zsizsás, felbontás kicsi, képarány teljesvásznú, helyenként kiégett foltok jelennek meg rajta. Ez a cikk nem garantálja, hogy a végén filmünk összetéveszthetetlenül hasonlítani fog a Mátrix színvilágára, de megpróbáljuk megközelíteni.

Előkészület

Mielőtt megnyomnánk kameránkon rec gombot, ügyeljünk arra, hogy a maga a felvétel is hasonítson arra, amivé egy kis utómunkával alakítani akarjuk. Pl. figyeljünk arra, hogyha a szereplőn fehér ruha van, akkor ne legyen a háttérben citromsárga virágtartó, lila falinaptár, hupilila intersparos szatyor stb. mert ezek amolyan tarka, szedett-vedett amatőrfilmes érzést keltenek.

Felvétel

„Gyerünk fiúk-lányok, hadd szóljon, felvétel!” – ez előtt a mondat előtt közvetlenül állítsunk fehéregyensúlyt, ellenőrizzük a fényerőt, belső felvételeknél meg mindenképp lámpázzunk. Ha megfelelően bevilágítjuk a belső teret, nem kell attól félni, hogy zajos lesz a kép. Akinek nincs pénze nagy teljesítményű reflektorokra, az fogjon egy régi körtefoglalatot, vegyen bele 100 W-os fehér izzót =kb. 47 Ft), csináljon keménypapírból egy gúlát (búrát köré), és bélelje ki alufóliával. Ebből 3-4 db elég is.

Képarány




Sokan még ma is 4:3-as képarányt használnak, pedig ez már amolyan tévésnek számít, ha valaki filmet akar csinálni, inkább a 16:9-es képarányt használja (szinte minden kamera képes szélesvásznúban felvenni, ami az utóbbi 3-4 évben készült). Ha megfigyeljük, a legnagyobb hollywoodi filmek még ennél is szélesebb aránnyal készülnek pl. 2:2.85. Nem hiába, hiszen megnyugtató a szemnek, és könnyebben belátható a kép, ha széltében terjeszkedünk a képaránnyal. Az utólagos croppolást a képből (levágást) nem ajánlom, hiszem értékes részletek tűnhetnek el, ehelyett inkább lépjünk be a Paint-be, és rajzoljunk két fekete csíkot, zöld háttérrel, valahogy így, ahogy az ábrán látszik. Ezt Premiere-ben greenbox-szal lyukasszuk ki, így schnittenként változtatható, hogy feljebb, vagy lejjebb akarjuk állítani az adott képet. (Green screen key, theshold legyen 51, a cutoff meg legyen 50, azért, hogy ténylegesen az egészet lyukassza. Ha marad 1-1 halvány zöld vonal alul-felül, akkor dobjunk még rá egy RGB color balance-ot, és vegyünk le minden értéket nullára.)

Színezés





Az amatőr filmek színeinek nagy hibája, hogy fakók, mely az 1 CCD-s kameráknak tudható be. Semmi baj, dobjunk rá a képre egy (Adjust) – ProcAmp effektet. Ott ha a saturation-t feljebb húzzuk, színeink tellítettebbé válnak, ha épp ez a cél (150 fölé nem érdemes menni, mert látványos minőségromlást eredményez. Ha 100 alá megyünk, pl 35 és 50 közé, színeink komor, illetve akciófilmes hatást keltenek). Így a színek már jók, de még mindig fakó. Tehát kontraszt fel, brighness le. Nem baj, ha kicsit sötétebb a kép, mint az eredeti, akkor a színek is szebbek, mint egy fakó, világos képen. De mi van, ha én épp a példán látható képnek csak az ablak részét szeretném színezni, mert túl sok fény jön be? Ismét menjünk be Paint-be, és rajzoljunk egy ehhez hasonlót. Majd a importáljuk Premiere-be, a timeline-on tegyük a kép fölé, lyukasszuk le a zöld részeket az előbbi eljárással, rotationnal igazítsuk oda, hogy a kép vonal az ablak vonalával egyezzen. Dobjunk rá 20-30 %-os gaussian blur effektet (homályosítás), és az opacity-t (átlátszóság) vegyük le 25%-ra. Így ahogy látjuk is: csak az ablak kékült. Persze kamera fahrtolásnál ennek követnie kell a mozgást (motion – anchor point).

Effekt



Egész hatásos effekt, ha pl. a kép teteje, alja, vagy épp a sarkai kicsit sötétebbek. Paint-ben rajzoljunk egy ilyen formát, ami az ábrán látható. Kulcsolással dobjuk rá eddigi félkész képünk-re, de a timleline-on a szélesválsznú csíkok alatt legyen. Greenbox-szal kulcsoljuk meg, gaussian blur-rel homályosítjuk el 50-60%-ra, opacity-t vegyük 60-77 %-ra, és végül a scale-lel közelítsünk bele annyira, hogy épphogy csak a sarkai legyenek a képnek egy kicsit sötétek.

Zsizsa kiszedése, minőségfeljavítás




Eddigieket mentsük egy fájlba (bmp/avi, attól függetlenül, hogy képet, vagy videót készítettünk), majd egy új timeline-on szúrjuk be a fájlt kétszer, egymás alá. Az alsóra rakjunk 30-40%-nyi homályt, a fölötte lévőnek pedig az átlátszóságát csökkentsük 70-75%-ra. Ezzel megszűrtük a kép apróbb hibáit. Íme az eredeti, és a végeredmény:


Jó színezgetést!

Írta: Buttlers

(megjegyzés: a cikk Premierhez készült ugyan, de más vágóprogramokkal, így például Ediusszal vagy Vegasszal, Ulead MediaStudioval is elvégezhetőek ezek a műveletek.)



vissza  


Hozzászólások



Mit szólsz hozzá? Kiegészítenéd valamivel? Gondolatod támadt?

Hiba, elírás esetén inkább üzenj a szerkesztőségnek.

Ha bejelentkezel, te is hozzászólhatsz!


140. Halivud Estevez hozzáfűzése 2010-07-22 21:40:30


Csak párat, ami már amúgy is van odafent, yt-n.
régi fájl


139. OSSYNI hozzáfűzése 2010-07-22 19:04:27


Hogyan gondoltad?
Én Vegassal dolgozom.
Meg milyen témakörökben?
Vegashoz amúgy lenne pár tutoriál, csak ami az alapbeállítást illeti, adobbal nem foglalkoznék, nem a specializálásom.Aztán mehet a színezés is, meg stb.
Yt-embed?
régi fájl


137. Halivud Estevez hozzáfűzése 2010-07-21 17:40:55


Nekem érthető.

Ossy: néhány tanulsgos tutorial videót föl kéne tennünk a videós műveldébe, bővüljön a tár.
régi fájl


136. OSSYNI hozzáfűzése 2010-07-21 12:04:40


9876543210db van a youtube-on...
régi fájl


125. Kowa hozzáfűzése 2010-06-22 13:50:40


Nincs ehez valami video tutoriál?
régi fájl