hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel

Gyártás után: Moziforgalmazás 1.

Gyártás után: Moziforgalmazás 1.
Dramaturgiai, stiláris és egyéb feltételek
A 3 részes cikksorozat 1. része, a nagyjátékfilm fontos jellemzőiről.

Az utóbbi években a mozi egyre több független filmes számára nyílt meg, mint lehetőség alkotása bemutatására. Főleg az art-mozik szoktak manapság vetíteni ( dvd-ről) olyan filmeket, amelyeket már szinte csak a technikai színvonaluk különböztet meg a milliós költségvetésű alkotásoktól. Az alábbiakban azt próbálom meg bemutatni, hogy mi a hivatalos útja annak, hogy egy nagyjátékfilm moziba kerülhessen. Bár elsősorban a dolog hivatalos, bürokratikus részével foglalkoznék, néhány szót azonban arról is írnék, hogy milyen dramaturgiai, stiláris és egyéb feltételeknek kell megfelelni ahhoz, hogy esély legyen a forgalmazásra.

Nagyon fontos szerintem néhány olyan dolog, ami vagy van, vagy nincs. Ilyen például, hogy a filmnek legyen egy elég határozott stílusa karaktere. Ha ez megvan, akkor a tapasztalataim szerint könnyebben feledtetni tudja a technikai, színészi, de akár még a rendezői tapasztalatlanságból adódó hibákat is. Ugyanakkor azt hiszem, hogy ezt lehetetlen tanítani, megmondani, hogy milyen hozzávalók kellenek ahhoz, hogy egyedi látásmódot, stílust csempésszünk egy alkotásba. Ráadásul egészen sokrétű folyamatról van szó, ami sok helyen elromolhat: egy jó forgatókönyv könnyen hiteltelenné válhat a rendezés, kivitelezés során, mint ahogy arra is láttunk már példát, hogy egy kevésbé ütős sztoriból érdekes, élveztető alkotás született. Az utóbbi azért sokkal ritkább eset. Emiatt sokkal könnyebb inkább egy már meglévő stílust átvenni, leutánozni. Leggyakrabban az amerikai filmes fogásokat, jó értelemben vett sablonokat veszik át az alkotók. Ezek sajnos viszonylag nehezen szoktak működni, ha nincs mögöttük, a már megszokott technikai háttér, színészi rutin stb.. Ebből adódóan talán könnyebb egy kisköltségvetésű vígjátékot, abszurd komédiát élvezhetővé varázsolni, és sokkal nehezebb, egy bűnügyi történetet, akciófilmet vagy komoly színészi kvalitásokat megkívánó drámát filmre vinni.

Semmiképpen nem szabad azt hinni, hogy a nagyjátékfilm kisebb jelenetek –kvázi kisfilmek- összessége! Egy jó másfél órás történetnek mindig saját dramaturgiája van, és kell hogy legyen egy erős összetartó kapocs, ami határozottan szorosra fogja a jeleneteket ugyanakkor mégis lazán, gördülékenyen engedi kibontakoztatni a fő cselekményszálat. Nem elég humoros szituációkat egymás után helyezni, kell, hogy a főszereplőnknek határozott célja legyen, olyan, amit egy percre sem veszíthet szem elől a néző, éppen ezért folyamatosan kell újabb és újabb konfliktushelyzetekbe keverni a karaktereket. Aki már készített húsz percnél hosszabb filmet, az talán tudja, hogy kb. ez az az idő, amíg el lehet játszani egyszerű kisfilmes eszközökkel, poénokkal anélkül, hogy egy nagyobb közegbe, egymással folyamatos interakcióba, egységbe helyeznénk az egyes szituációkat.

Sokan gondolják, hogy ha egy ismert színészt is felkérnek egy kisebb szerepre, az segíti azt, hogy a filmre többen legyenek kíváncsiak. Szerintem viszont ez nagy veszélyeket is rejthet.magában. Egyrészt egyenetlenné válhat a színészi játék, azáltal, hogy egyik színész tapasztaltabb lesz a másiknál, még előfordulhat az is, hogy ha ez a színész lejátssza a főbb szereplőket, ezáltal tulajdonképpen hiteltelenné teszi a játékukat. Ilyen szempontból sokkal fontosabb, hogy mindenki egy szintre legyen hozva, senki ne lógjon ki semmilyen irányba. Egy ismert színész megnehezíti a szervezést, többletköltséget jelent, egy azonban biztos: ha a produkció sikeres lesz, akkor a későbbiekben egy hivatkozási pont lehet, amikor már profi színészeket keres az ember.

Egy nagyjátékfilm esetében nagyon fontos szerepet kap az előkészítés. Ez akár 3-4 hónapot is felemészthet, amikor az ember megkeresi és felkéri a színészeket, leszervezi a helyszíneket, elkészítteti, vagy beszerzi a kellékeket, és nem utolsó sorban szponzort, médiatámogatót keres. Ez egy sokkal unalmasabb folyamat, mint a forgatás vagy vágás, de érdemes nagyon sok energiát beleölni, hiszen ha itt profin, szervezetten történnek meg az előkészítések, az nagyban megkönnyíti majd a későbbi munkákat. Megvéd attól, hogy újra kelljen forgatni jeleneteket, hogy a vágásnál derüljön ki, hogy valami hiányzik, vagy nem úgy működik, ahogy elképzeltük azt korábban. Legalább a dramaturgiailag fontos jelenetek esetében időt kell szánni a próbákra is.

És végül nagyon fontos szerintem, hogy aki nagyjátékfilmbe kezd, annak már legyen a háta mögött néhány kisfilm, nem csak azért, hogy tapasztalatokat szerezzen, hanem azért is mert az önbizalom mellett, az is lényeges, hogy a stáb minden tagja megbízzon tapasztalatainkban. E nélkül nagyon nehéz egy több hónapos munkát végig lelkesen és kitartóan irányítani.

Bodza László


Moziforgalmazás 1.

Moziforgalmazás 2.

Moziforgalmazás 3.



vissza  


Hozzászólások



Mit szólsz hozzá? Kiegészítenéd valamivel? Gondolatod támadt?

Hiba, elírás esetén inkább üzenj a szerkesztőségnek.

Ha bejelentkezel, te is hozzászólhatsz!