hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel

Vágó

Vágó
élet-halál ura, úrnője
Bizonyára sokan azt hiszik, hogy ha sikerült jól felvenni amit szerettek volna utána már nem lehet nagy baj, hiszen csak két kattintás és elkészülhet a végleges mű. Vagy mégsem?

Sokan nem is tudják hova tenni azt a szót, kifejezést, hogy vágó. Aztán vannak akiknek az első ami válaszként általában eszükbe jut az az, hogy "ő az aki ollóval vagdos...". Igen a megközelítés iránya már jó.
   
A hagyományos filmnél előfordulhat még ma is, hogy kénytelenek fizikai úton összenyirbálni az előhívott negatívot. Hiszen ha nem ezt tennék bizony több órát kellene a mozivászon előtt töltened, mint néző, mert az összes snittet, bakit és felesleges részt végig kellene nézned.
Persze akad olyan is, hogy beszkennelik a filmet, vagy bekepcsörölik a kazettáról, kártyáról a felvett anyagot, azt gépen megvágják, majd egy spéci cuccal visszaírják filmre. Node ez már egy másik történet, másik cikk.

Mi kanyarodjunk csak vissza ahhoz a kérdéshez, hogy ki is az a vágó?

Több féle vágó létezik, van videó-vágó, képvágó, vágó... E többféle megnevezés más-más feladatot, hozzáállást, munkafolyamatot igényel, de a legfontosabb szempontokat tekintve megegyeznek. Kell egy pár jó fül, egy pár jó szem, ritmusérzék, ráérzés, vizuális memória. :) Persze biztosan van még sok más amit elfelejtettem, de hirtelen ezek jutottak eszembe.

Mi a vágó feladata?

Hirtelen ami eszembe jut e kérdés kapcsán a következő: halvány fogalmam nincs. A második - ami eszembe jut az eddigi munkáim során az - a hang - és képvágás.

Hangvágás?! nahát... hogyhogy... még ezzel is nekem kell foglalkozni.
Bizony még sok más dolog van amivel lehet, hogy kell foglalkozni, aminek köze nincs a vágáshoz, de egy-egy kisebb produkció elkészüléséhez elengedhetetlen.

Szóval a vágás... mint ahogy azt már többen is megírták egy-egy itteni fórumhozzászólás során, először a hangot kell rendbe rakni. Hogy miért? Mert ez az alapja a végleges műnek. Hiszen a hanganyag rövidebb-hosszabb részekre osztja az egészet. Többek között ez alapján tudsz válogatni, szemezgetni a vágóképekből. Persze így is be van határolva, hogy hova milyen képet rakhatsz, de egy-egy vágókép hossza így már könnyebben meghatározható.

Hiszen gondold csak el, ha nem így csinálnál. Tételezzük fel nincs hiba egy beszélgetésben, egy az egyben behívod és elkezded pakolni rá a vágóképet. Végére értél a beszélgetésnek. De mi van akkor, ha itt-ott mégis úgy gondolod, hogy ki kéne vágni belőle ezt az... bukott az egész, hiszen ekkor előfordulhat, hogy a vágóképek amit előzőleg jól elhelyeztél elcsúszik, vagy már nem passzol egyáltalán az elhangzottak mondanivalójához.

A filmnél - most mindegy, hogy mozifilm vagy amatőr film - természetes, hogy itt-ott vágni kell, hiszen a felvett nyersanyag teljes hosszában csak igen ritkán kerül bele a kész műbe egy az egyben. Természetesen itt viszonylag könnyű helyzetben van a vágó, hiszen ha jól előkészített filmforgatás volt, akkor több szemszögből is fel van véve ugyanaz a snitt és így ha itt-ott a képen, hangban netán baki van akkor ott a másik kamerakép és klikk máris vált arra.

Hogy hova milyen vágókép kerül... hát... fogós kérdés, arról igazából írásban nehéz beszélni. Van aki ráérez, s van aki nem... vannak szabályok amiket érdemes betartani, de vannak esetek amikor megszeghetőek. Más ha filmet, megint más ha televíziós műsort, tudósítást, vagy netán élő műsort vág az ember.

Mit is csinál a vágó valójában?

Utómunka során nyomkodja a billentyűt :). Ez persze így nem igaz, mert mint azt az előbb is olvashattad, nem elég csak a billentyűt nyomkodni, hiszen úgy a hangra, mint a képre, vágóképre egyaránt figyelni kell. Bizony van amikor a rosszul rögzített hangon utólag módosítani, szűrni kell, vagy netán a képen kell egy kicsit színezni valamit. Sőt van reménytelennek tűnő helyzet is pl. amikor nincs egyetlen egy vágókép sem és a beszélgetésen mindenképpen rövidíteni kell. Persze még sok-sok más helyzet van amikor ki kell találni valamit.

Hol is kezdődik a vágó munkája?

Ha minden simán megy akkor csak a vágószobában, a számítógép mellett. Ott a rendező, szerkesztő egy előre elkészített lista alapján mondja, hogy hol mit kell vágni, összehúzni, rövidíteni, kivágni. Persze az is elő szokott fordulni, hogy a beérkező nyersanyagot a szerkesztő, rendezővel s a vágó együtt átnézik, kielemzik és közösen rakják össze a kész anyagot. Persze az is lehet, hogy már a munkafolyamatok elején, a tervezés során kikérik a véleményét, s az a felvételek során is ott van a stábbal.
Én például a vizsgafilmnél a zenéről készítettem egy jegyzetet, hogy hol milyen hosszú egy-egy szakasz és ez alapján raktam össze papíron, hogy hová milyen képsor, snitt kerül. S ez alapján lett aztán rögzítve, felvéve kamerával minden.

No, még mindíg olyan egyszerűnek tűnik?!

Pákozdi Attila



vissza  


Hozzászólások



Mit szólsz hozzá? Kiegészítenéd valamivel? Gondolatod támadt?

Hiba, elírás esetén inkább üzenj a szerkesztőségnek.

Ha bejelentkezel, te is hozzászólhatsz!