hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel

Fények

Fények
Néhány világítási hatás bemutatása
Sokan gondolkodunk úgy, hogy a fény egy olyan luxusa a filmnek, ami nincs nagy befolyással a végeredményre. "Majd az utómunkán kijavítjuk!" gondoljuk gyakran, a zajos képre rátekintve! Vagy viszünk lámpát, hogy nézzen már ki valahogy a kép! Van benne némi igazság... De a megvilágítás több, mint fotínók és fotonok összessége... a fény pszichológia!



1CCD-s kamerás felvétel reflektorral. Nélküle sokkal zajosabb a kép.

A bevilágítás nagy úttörője az Industrial Light and Magic (ILM). Vajon miért is ez lett a cég neve? Ők voltak az elsők, akik feljegyezték a bevilágítások során használt trükkök nézőkre gyakorolt hatását (érdekesség képpen a hollywoodi fénykezeléseket meg Inustrial Lighting-nak nevezik).
Két féle fény létezik: A) Szubtraktív: amikor a megvilágított test, bizonyos hullámhoszú fényeket nyel el. A tavaszi fák levelei pl. a látható fény összes színt elnyelik, kivéve a zöldet. B) Additív: a fény külömböző hullámhosszai szintartományai keverékéből kialakult újabb szín. Mint a TV, vagy egyéb szines kijelző.


A bevilágítás technikája

Az Industrial Lighting négy külömböző fajtáját ismertetem. Ezek megnevezése a fénypontok számából adódnak: 2, 3, 4 és 5 pontos bevilágítás, ez pontonként egy fényforrást takar.

2 pontos bevilágítás:
Key (kulcsfény): A jelenet legfontosabb részét emeli ki. Többnyire szemből, kicsit oldalasan érkezik. Ez a főfény.
Fill (derítő fény): A háttér- és környezeti visszavert fényeket "utánozza". Hátulról irányított fény. Másik neve a töltőfény. Viszonylag alacsony intenzitású.



3 pontos bevilágítás:
Key (kulcsfény): A jelenet legfontosabb részét emeli ki. Többnyire szemből, kicsit oldalasan érkezik. Ez a főfény.
Fill (derítő fény): A háttér- és környezeti visszavert fényeket "utánozza". Hátulról irányított fény. Másik neve a töltőfény. Viszonylag alacsony intenzitású.
Élfény: Kiemeli a karakter, vagy a tárgy jellegzetes alakját. Magas intenzitású oldal, vagy hát irányú fény.




4 pontos bevilágítás:
Key (kulcsfény): A jelenet legfontosabb részét emeli ki. Többnyire szemből, kicsit oldalasan érkezik. Ez a főfény.
Fill (derítő fény): A háttér- és környezeti visszavert fényeket "utánozza". Hátulról irányított fény. Másik neve a töltőfény. Viszonylag alacsony intenzitású.
Élfény: Kiemeli a karakter, vagy a tárgy jellegzetes alakját. Magas intenzitású oldal, vagy hát irányú fény.
Wallwash: Háttérderítő fénynek is nevezik. Meg tudjuk mutatni a nézőnek a hátteret, hogy hol is mozognak a karakterek. De szimulálhatjuk vele a nappalt is.



5 pontos bevilágítás:
Key (kulcsfény): A jelenet legfontosabb részét emeli ki. Többnyire szemből, kicsit oldalasan érkezik. Ez a főfény.
Fill (derítő fény): A háttér- és környezeti visszavert fényeket "utánozza". Hátulról irányított fény. Másik neve a töltőfény. Viszonylag alacsony intenzitású.
Élfény: Kiemeli a karakter, vagy a tárgy jellegzetes alakját. Magas intenzitású oldal, vagy hát irányú fény.
Wallwash: Háttérderítő fénynek is nevezik. Meg tudjuk mutatni a nézőnek a hátteret, hogy hol is mozognak a karakterek. De szimulálhatjuk vele a nappalt is.
Effect light: Olyan testeket hivatott utánozni, amelyek nem látszanak a képen, de még is hatnak a jelenetre. Például egy közlekedési lámpa, vagy az éjszakai vezetéskor a szembejövő autók fényei.




A bevilágítás pszichológiája

A bevilágítás pszichológiájáról könyveket lehetne írni. Rengeteg módszer létezik ugyanarra a megoldásra és rengeteg hatást el lehet érni. Ezért csak a legtipikusabbakat írom le.
Depressziót és magányt nagyon könnyen el lehet érni elméletben. Az a lényege, hogy csak a jelenet főszereplőjét kell megvilágítani egy fő fénnyel és egy derítővel. Az egyetlen nehézsége az, hogy a háttérnek sötétnek kell maradnia. Érdemes sötétedés után felvenni az ilyen igényű jeleneteket.



Kicsit esetlen, unalmas képet kapunk, ha a magas intenzitású fénypont közvetlen a kamera mögött van, vagy egy picit mellette (mert ha a műszem mögött lenne ténylegesen a fény, látnánk a kamera árnyékát :-D). Ekkor elvesznek a részletek, olyan unalmassá válik az egész.



Most akkor leírom az egyik legismertebb világítási fogást. Ha a fő fény felülről jön, a legfélelmetesebb emberekből is tündért varázsolhatunk. Hát Spheremanből nem volt nehéz :P !

tündér

A másik legismertebb a gonosszá való alakítás. A trükk csupán annyi, hogy a fényt most lentről irányítjuk (milyen érdekes, hogy a két ellentét igaz a fényeknél is). Ebből a kis drága Spheremanből most egy vérengző vadállatot csinálunk.

egy vérengző vadállat

Hát ennyit szerettem volna bemutatni. Persze ezzel még koránt sincs vége, mert hátra vannak a szinezések, de azokhoz már annyira speciális lámpák kellenek, amelyek nem biztos, hogy az amatőr filmesek, fotósok be tudják szerezni.
Jó munkát!

Quantum Sphereman Studio



vissza  


Hozzászólások



Mit szólsz hozzá? Kiegészítenéd valamivel? Gondolatod támadt?

Hiba, elírás esetén inkább üzenj a szerkesztőségnek.

Ha bejelentkezel, te is hozzászólhatsz!