hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel

Tegyük tönkre a filmszalagot!

Tegyük tönkre a filmszalagot!
Adobe Premiere trükkök
Sokan feldobták a kérdést, hogy hogyan lehet old muvie stílusú filmet készíteni Premiere segítségével. Ebben a "kis" cikkben körbejárjuk a témát.

A válaszok többségében kitértek olyan segédprogramokra, mint a Canopus Xplode 4, a Filter Damage-t, vagy a Digieffects ? Cinelook. Ezek bizonyára csodákra képesek, de leginkább a pénztárcánkat illetően.
Szóval ha az embernek nincs pénze, akkor azt kell elővenni, ami van. A műtéthez szükségünk lesz egy Premiere (mindegy melyik, de a cikk esetében 6.01-et használtam), illetve egy PhotoShop-ra (igazából itt is mindegy, de a 7-es egészséges, erre is fogok hivatkozni). Na meg egy animálóprogramra. Ehhez bármi jó, amivel képkockákat tudunk egymásután fűzni (7-es PhotoShop is tudja).



Még mielőtt veszettül nekiesnék tönkretenni a "digitális celuloidot", vizsgáljuk meg az effektet kicsit közelebbről. Mitől lesz olyan a film, amilyen. A legelső, ami mindenkinek eszébejut, azok a futkozó csíkok. Aztán ott az a sok szemcse, meg újlenyomat, és szőrszál? Hogy kerülnek ezek a filmre?
A celuloidszalag azon kívül, hogy igen gyúlékony, elég sérülékeny is. Minden vetítés után veszít a minőségéből, mivel a vetítőgép mechanikája fárasztja az anyagot. Illetve roncsolja. Aztán az oxidáció is betesz a filmnek, kifakul. A vékony csíkok, pl. nagyon hosszú szántások, melyeket feltehetően a megvezető görgő és a film közzé került porszemek okoznak. Aztán a tárolás során szennyeződések rakódnak a tekercsbe, a gépész megfogja filmkockát, újlenyomatos lesz. Belehullik a haja? stb. stb.
Jó ezeket tudni, ha élethűen el akarjuk készíteni az effektet.

Az effekt lényege az, hogy egy általunk készített műsérülést teszünk a filmre, azaz ha úgy tetszik egy textúrát feszítünk rá. Így az effekt alapja a Premiere texturize átmenete ami valójában nem átmenet, hanem egy speciális effekt. Ezért hát a B videó sávba kell helyeznünk az öregítendő filmet, mert az A sávba fog kerülni a textúra. De ne kapkodjunk. Dolgozzuk meg előbb a filmünket. Öregítsünk rajta.

A legegyszerűbb dolgunk akkor van, ha fekete-fehér filmet akarunk. Használjuk nemes egyszerűséggel a Video/Image Control/Black & Withe filtert. Ezen nincs is mit állítani.



Ha színes filmet akarunk öregíteni akkor már lehet variálni. Leginkább a Video/Image Control/Tint filtert tudom javasolni. Ez alapvetően átmenetet képez a színes és a fekete-fehér film között. Tehát fakítja a színeket. Így tudjuk elérni, hogy színeink kikopjanak a kockából. 60-65%-nál már egész rémisztő a dolog.



De tovább is trükközhetünk, ugyanis a fekete-fehér árnyalatok helyett színpárokat is megadhatunk. Állítsuk az effekt erőségét mondjuk 62%-ra. Próbáljunk csak megadni a fekete helyett, mondjuk egy 106/42/0 barnás szint.



Jó, és akkor mi van, ha fehér helyett megadunk egy 247/255/143 világos sárgát.



Na a színeket már megbütyköltük, de itt jutott eszembe, hogy van még egy érdekes technikai momentum ? főleg ? a fekete-fehér filmek esetében. A régi felvevőgépekben a szalag továbbítása kézzel történt. Az operatőrnek nagyon ügyesnek kellett lennie, hogy a szalag egyenletes sebességgel haladjon, különben egy sebességben ugráló filmet kapott eredményül. De nem is ez az érdekes, hanem az, hogy akkor a felvevőgépek nem 24(25) képkockát rögzítettek, hanem jóval kevesebbet. Ha jól tudom olyan 10-15 kockát. Ez az operatőr kézügyességétől függött.
Ezért mikor vetítették a filmet, a vetítőgépet (mer hogy az is tekerős volt) kb. ugyan olyan sebességgel kellett tekerni, mint ahogy az operatőr tekerte a filmet a felvételnél, hogy film valóságos időmúlással adja vissza az eseményeket.
Még itt azért volt egy kis trükk. Ugyanis ahogy fogyott le a film a tekercsről és vetítőnek (illetve az előtte operatőrnek) egyre gyorsabban kellett tekernie a filmet.
Na, ezeket a típusú filmeket ma az agyoniskolázott technikusok természetesen 25fps sebességgel vetítik le. Ez nagyon mókás, mert a mozi így kap kb. egy dupla gyorsítást. Hiszen egy másodperc alatt majd kétszer annyi képet látunk. Ettől, pedig viccesnek tűnik az emberek mozgása. (Pedig nem is a film sebességétől lett vicces a dolog, hanem ami a képen volt annak idején, mikor ezeket a filmeket szórakoztatásra készítették. Akkoriban a tortadobálás, és a pofozkodás, meg a cipő szögszopogatás dívott. Csak hogy pár kockában felidézem a filmvilág első géniuszát: Charlie Chaplint. Szóval a felgyorsított képet később az emberek összekapcsolták humorral, míg végül mára feledésbe merült az ok-okozati összefüggés.)

Elnézést! Elkanyarodtam a témától! Szóval kétféle képen modellezhetjük ezt a dolgot. Vagy a szokásossá vált technikusi bakit imitáljuk. Azaz duplájára gyorsítjuk a filmet. Ehhez csupán annyit kell tenni, hogy jobb egérgomb a klipen. Majd Speed. És New Rate-nek adjunk meg 200%-ot. (vagy 180%, ahogy ízlik)
Ha viszont a 15 fps akarjuk utánozni. Akkor ? nem, nem lassítunk, az nem jó! Mert ilyenkor nem lassú lesz a film, hanem kissé darabossá válik a film, hiszen ugyanannyi idő alatt kevesebb filmkockát látunk. Ehhez a Video/Time/Posterize Time filtert használjuk. Állítsuk a Frame Rate értéket olyan 15fps-ra. Ha ezt a filtert akarjuk alkalmazni, akkor mindig ez legyen az első filter! És csak utána pakoljuk alá a többit. Ez fontos, mert a Posterize Time filter felett lévő szűrők érvényüket vesztik.

Na hát ezzel mindenki úgy játszik el, ahogy szeretne. De lépjünk tovább. Ideje a filmre varázsolni a csíkokat, és koszt. Készítsük el a textúrát!
Kérjünk a PhotoShop-tól egy 720X576-os méretű új RGB képet. Ha megkaptuk rögvest neki is leselkedhetünk. A háttérrétegre készítsünk egy árnyalatátmenetet, hogy ne legyen már olyan egysíkú a dolog. Festőszínnek válasszunk 243-as szürkét. Háttérszínek meg mondjuk 230-as szürkét. Kattintsunk a színátmenet eszközre (Gradinet Tool), és hozzunk létre függőleges irányú színátmenetet. Fentről le, vagy lentről fel? kinek hogy tetszik.
Kérjünk egy új réteget (Layer/New/Layer?). Válasszunk teljesen fekete festőszint. Majd kérjük a vonal eszközt (Line Tool). Vastagságnak adjunk meg 1 pixelt. És véletlenszerűen húzzunk be függőleges csíkok. Ne legyen párhuzamos! És 5-6-nál több nem kell! Nagyon ne szórjuk szét. Jobban néz ki, ha csoportokba van rendezve (ja hogy abba már mi a véletlenszerű? :o]). Na ez is megvan!
Új réteg! (szikét, törlést kérek) Jöhet a mocsok. Markoljunk rá az ecset eszközre (Brush Tool) és vegyük az ecsettárból Dry Brush-t. Ez nagyon jó kis koszoló eszköz lesz. Na hajrá! Csak véletlenszerűen! Közbe állítgassuk a méretet! Túl sok nem kell! Na ez így kicsit nagyon dirket, szóval vegyük a radírt (Eraser Tool) 10px-es átmérővel, és engedjük szabadjára. Szép cikk-cakkos mozdulatokkal szedjünk ki a rétegből a pixeleket (ne az egészet radírozd ki! :oD). Így mindjárt megbomlanak a körvonalak. Aki fűszerezni akarja még, az vegye a homályosító eszközt (Blur Tool) és szintén csak az érzéstől vezérelve kenje össze az alakzatokat. Nem pepecselni vele, csak nagy vonalakban!
Jöhet a gépész elhulott haja! ;o) Hát ez pofon egyszerű lesz. Kérjük a ceruza eszközt (Pencil Tool). 1px-es vastagság neki, és csináljuk egy hajszálhoz hasonló megpöndörödött vonalat. Lehetőleg egy lendületből, különben nem lesz igazi. A végeredmény így fog kinézni:



Jaj de jó! Akkor most már tényleg ideje rátenni a filmre. Mentsük el bmp formátumba a képet, majd importáljuk a Premierbe - jó tudom, hogy még nem animáltuk, most csak kipróbáljuk. Tegyük a bmp képet az A videó sávba a klip fölé. A klip ügye a B sávban van, mit azt az elején letárgyaltuk. Vegyük a Transitions/Special Effect/Texturize átmenetet, és tegyük a két klip közzé a Transition rétegre. Jobb egérgomb az átmeneten, és nézzük meg a Transition Settings-et. Kapcsoljuk be a Show Actual Sources funkcót, és máris látjuk mi lesz belőle. Az átmenet iránya lentről felfelé mutasson. Nyugtázzuk az ablakot. És mehet a preview számítása (Az enter billentyű ütközésig való nyomásával idézhetjük elő a jelenséget).





Ha megnézzük a képet ? ami amúgy tök jó ? de azért belefutunk egy kis szépséghibába. Kicsit túlexponált lesz a kép az effekt miatt. Nekem ez így tetszik. De akinek ez nem jön be, az helyrehozhatja ha az eredeti videót először egy kicsit megmunkálja a Video/Adjust/Brightness & Contrast szűrővel. Persze ha már alapból túlexponált a kép, akkor felesleges küzdeni érte. ;o)

Ezzel gyakorlatilag az alapokat lefektettük. A textúra animálásával érhetjük el a végcélunkat. Én pl. ezt úgy oldottam meg, hogy egy 720X8000 (igen, nyolcezer) pixeles képre készítettem textúrát. Ezt 3DS Max-ban ráfeszítettem egy síkra, és elhúztam a frontnézet előtt, és leszámoltattam. Az így készített videót ugyan úgy lehet használni, mint bmp képet. Persze máshogy is el lehet készíteni az animációt, de erre oly sok lehetőség van, hogy nem megyek bele. Aki nem akar még ezzel is szórakozni, annak az animált textúra hamarosan elérhetővé teszem. Addig is kitartás, és lehet próbálkozni! ;o)

Dragon(Feelingflash)



vissza  


Hozzászólások



Mit szólsz hozzá? Kiegészítenéd valamivel? Gondolatod támadt?

Hiba, elírás esetén inkább üzenj a szerkesztőségnek.

Ha bejelentkezel, te is hozzászólhatsz!


11. forrasal hozzáfűzése 2009-04-21 22:50:11


Kedves Dragon(Feelingflash)
Nagyon tetszett és örültem a Tegyük tönkre a filmszalagot! cikkednek. Többször készítek idősekkel riportot, és jól visszaadja ez az "old movie" a régi fotók, emlékek régmúlt hangulatát.
Ha tudnál abban segíteni, hogy hogyan lehetne még rávarázsolni azt a lüktető jelenséget(rosz szóval: villódzást) amit a régi vetítők okoztak. Sőt, ha tovább megyek, akkor a film szélei is sötétebbek voltak. Nekem az utóbbit sikerült rávarázsolni, de sajnos a villódzás sehogy sem akar összejönni.
Ebben kérem a segítségedet. Előre is köszönöm!
Üdv.: forrasal
régi fájl


******

Hozzászólások

# További témák

Egyéb megjegyzések



hirdetés

Hirdetések

# További hirdetések
# Add fel most a hirdetésedet







SDP-SME


PannonScript