hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel
régi fájl

Hozzászólsz a témához

Neved: ismeretlen
Felhasználónév:
Jelszó:
Hozzászólásod:
Pofák:
Link leírása:
Link (http://):
...


A téma: Hangok a filmben

<< Frissebb Régebbi >>

86030. Hangvadász  2018-11-04 20:53:34


RCS-nek igaza van. A mikrofonok témája meg eléggé szerteágazó és komplex, a legjobb mikrofon is adhat rossz eredményt, ha nem arra használják, amire való. A blogomban érintőlegesen már bemutattam néhány típust kezdőknek (valamikor folytatom), de vannak sokkal részletesebb szakmai írások is a neten mások tollából.
http://pelsofilm.blogspot.com/2018/09/mikrofonokrol-diohejba...

Válaszolok<-   

86029. RCS  2018-11-02 20:30:59


Szerintem hagyd ezt a mélyhang-erősítés témát, nincs értelme hidd el. Főleg koncertfelvételnél. Csak rosszabb lehet tőle a felvételed. Ha jól választod meg a mikrofonod helyzetét a hangfalakhoz képest, azzal tudod kihozni a legjobbat, szerintem... egy koncertenha a hallgató pozíciódból arrébb lépsz pár lépést már tök máshogy szól minden, főleg a mélyek, jönnek az állóhullámok meg a fáziskioltások, nem beszélve a terem reflexióiról, ezek ellen nem lehet mit tenni...

Válaszolok<-   

86027. beka  2018-11-02 16:05:56






Köszönöm ezeket a válaszokat, amiktől csak még jobban látom, mennyire sokat kellene ezzel is foglalkoznom, de erre nem nagyon van időm, mivel családi hobbivideós vagyok, nem sok időm van a vágásra.
Annyit tennék hozzá, hogy a régi mikrofonom 70-től vitt át és beszédre nagyon szép hangja volt, ráadásul sztereó, ami nekem fontos, mert szeretem, ha a családi felvételek hangjánál hallatszik a hangok iránya.
Aztán elmentem ezzel koncertekre és egyszerűen laposnak találtam a hangot, kevésnek a mélyet. A mostani mikrofon kiválasztásánál az egyik szempont volt, hogy a mélyből többet vigyen át, ha néha zenét veszek fel. Én úgy találom, hogy legalább 40-ig érdemes erősíteni a mélyeket, de inkább 30 lenne a cél. Ebben a tartományban már nem akarok erős hangokat, csak a dinamika miatt érzem szükségességét.
Bocsánat, ha nem fogalmazok korrektül, mert nem értek hozzá, de talán értitek, mi a célom.
Nem Rode-ot használok, csak Tascamot, de úgy gondolom azért ez a gyártó is csinál egy kis tartalékot az 50-től átvivő mikrofonnál, tehát van mit erősíteni alatta is. Sajnos a gyár nem ad ki frekvenciagörbét, s az ügyfélszolgálat sem tudott küldeni, így fogalmam sincs, mit tud.

Válaszolok<-   

86024. Hangvadász  2018-11-01 19:21:55


Kimaradt egy fél mondat, "a zongora normál A hangja még úgy 4000 Hz-ig számottevő felhangrendszerrel bír, utána 8ezerig már csak nagyon halk összetevőket mutat a műszer. (És ez egy mintavett zongora, ami ugye már egy butított hang az eredeti akusztikushoz képest.)

Csak lazán kapcsolódik, de érdemes egy hallástesztet csinálni mindenkinek, bár ez a magas frekvenciákat teszteli. Nagyon jó fülűnek vagy nagyon fiatalnak kell lenni, hogy valaki 14000 fölött még meghallja a hangot...(a két fület külön érdemes, mert sosem egyforma)

Válaszolok<-   

86023. Hangvadász  2018-11-01 19:16:33


Igen, jól emlékszel, a normál A hang 440 Hz, az minden oktávval feleződik, tehát az "A" 55Hz.
Viszont a hangszerek hangjai elég komoly felhangrendszerből állnak, a zongora normál A hangja
De most kiváncsivá tettél, és egy zongorának megnéztem spektrumanalizátorral a képét. 440-nél még nagyon dominál az alapfrekvencia, aztán 110 alatt érdekes módon már szinte csak a felhangokat mutatja a műszer. 55-nél az alaphang alig jelenik meg. Ha EQ-val levágom a 60 feletti részt, akkor gyakorlatilag semmi sem marad a hangból, és ami marad, az sem tűnik mélynek... még majd megpróbálom szinuszos hanggal is, mondjuk egy miniMoog-gal.
Abban teljesen igazad van, hogy az elektronikus zenében, olyan mélynyomó esetén, ami úgy meggyomroz, hogy kikönyököl anyu töltöttkáposztája és leviszi a sapkádat, ott lehet szerepe a 30 Hz-nek. De átlagos zenénél, átlagos hangszórónál erről nem beszélhetünk. A CD-nél meg a lemezvágásnál meg vannak olyan szabványok, hogy kötelező bizonyos határokon belül maradni. Ennek utána kell néznem nekem is, de akik a masteringokat csinálják gyártás előtt, azok ismerik ezeket a szabványokat. Ide akartam beszúrni a 440, 110 és 55 Hz-nél készült képernyőmentéseket, de fogalmam sincs, hogy kell.

Válaszolok<-   

86019. RCS  2018-11-01 15:21:53


Pláne ha olyan koncertfelvételről van szó ahol nincs keverőről felvett hang, na ott aztán tényleg semmi értelme belenyúlni, semmilyen szinten. A 80-100Hz alatti vágásról azért nekem más a vélményem, Bőven vannak hasznos mélyek 30Hz-nél is, persze zenei stílus függvénye, de ha elvágnék 80Hz-nél egy akármilyen EDM zenét nem sok maradna a mélyekből A zongora alsó C-jének alap frekvenciája is valahol 32Hz környékén van ha jól emlékszem (jól emlékszem? ).

Válaszolok<-   

86018. Hangvadász  2018-11-01 13:18:52


A 80-100 Hz alatti hangokat az EQ mélyvágójával eleve le szokták vágni, általában utómunkánál, mert azok a frekvenciák csak rontják a hangzást, nem tesznek hozzá semmit. A mélyérzet normál hangszórókon, pl. egy basszusnál vagy dobnál nem az extrém mély hangoktól alakul ki bennünk, hanem egészen más dolgoktól. Az egyik ilyen pl. a hangok indításának dinamikája (lásd tranziens). A legmélyebb basszus hangok is 80-100 fölött indulnak, és vannak speciális tartományok (pl. a 160Hz), ami nagyon befolyásolja a hangosságérzetet.
A tranziensről: az első kb. 30ms határozza meg (részben) a hangosságérzetet és a mélyérzetet. Kompresszorral is ki lehet ezt emelni pl. egy lábdobnál, pergőnél vagy basszusnál (pl. Softube VC160) vagy vannak célpluginek erre (pl. a Cubase-ben a Transient Shaper). De ez a módszer csak akkor működik, amíg sok sávon van a zene. A mixek már valóban csak eq-val javíthatók hatékonyan. Ajánlom figyelmedbe a 30 sávos eq-kat, vannak ingyenesek is köztük. Érdemes megnézni egy spektrumanalizátorral jól szóló stúdiófelvételeket, hogy milyen frekvenciák és arányok vannak bennük, referenciafelvételként. Ehhez egy jó kis ingyenes cucc ez:
http://controllerbooks.hu/index.php?cikk=310&fbclid=IwAR...
Egy másik (olcsó) kis 31 sávos EQ a Hornet31.
http://www.hornetplugins.com/plugins/hornet-thirtyone/...

Ez pl. ad ajánlásokat arra, hogy miképpen módosítsd a kész hangodat, hogy jó arányokban szóljanak a mélyek-középek-magasak. Jól tudod ezt olyankor is használni, ha nincsenek stúdiómonitor hangszóróid, amik nélkül eleve halott próbálkozás mindenféle ekvalizálás, mert nem hallod, mit csinálsz. Kb. olyan, mint egy hetvenes évekbeli Color Star színes tévén fényelni... Egy akusztikailag nem kezelt, zengő, betonfalú szobában különösen nem lehet utómunkázni, mert az állóhullámok teljesen más hangképet adnak, mint a valóság.
Az akusztikai kezelés külön szakma, de házilag is meg lehet csinálni, jó írásokat találsz itt:
http://microchips-sound-studio.blogspot.com/2015/12/teremaku...

Válaszolok<-   

86015. beka  2018-10-31 19:12:11


Köszönöm a választ. Ettől félek én is, hogy elronthatom a dinamikát, ezért gondoltam, hátha van egy makró, vagy valami ilyesmi, ami alapból elfogadható eredményt ad és esetleg annak az értékeit próbálom kicsit emelni. Azt sem tudom, hogy hány decibel esésig érdemes emelni a mélyet. Most megnéztem: 50 herztől visz át, de nyilván van ott még mínuszban hasznos adat, amit lehetne erősíteni. Egy koncertfelvételnél sokat számítana a több mély.

Előzménye    Válaszolok<-   

86014. RCS  2018-10-31 18:15:13


A varázsszó: EQ, hangszínszabályzó. Mélyekkel nagyon csínján kell bánni egyébként, az sem mindegy milyen mikrofon és milyen zene. Nagyon könnyen szét tudod nyomni az egész hangsávot egy rossz emeléssel.

Válaszolok<-   

86008. beka  2018-10-30 19:32:55


Ha már a hangoknál tartunk: hogy lehet a legegyszerűbben csak a mély hangokat erősíteni egy zenei felvételnél? A mikrofon 40-től vesz fel, de nyilván van ilyenkor egy felfelé mozgó görbe, aminek az alját kissé lehet emelni. Én Audiotont használok, mert az benne van az Adobe csomagban. A kérdésem, hogy van-e erre valamilyen beállítási tipp?

Válaszolok<-   

86007. Hangvadász  2018-10-20 08:11:55


Természetesen olyan nem lesz, mintha hibátlanul lenne felvéve. De nagyon sokat lehet rajta javítani, adásképessé lehet tenni egy anyagot. A túlvezérlés okozta pattogást például teljesen ki lehet szedni, az nem nagy ügy. Vannak olyan dolgok, amivel nem lehet mit kezdeni, például egy terem zengését utólag nem lehet "levarázsolni" a hangról. Bizonyos fokú alapzajt viszont elég jól el lehet tüntetni, ha az konzekvensen jelen van.

Válaszolok<-   

86006. RCS  2018-10-19 19:20:27


Nem lesz jó sehogy sem, Normálisan kell felvenni és akkor odafigyelni amikor felveszed, ennyi a titka. Ezen sem a világ legjobb hangmérnöke, sem a leg csillivillibb plugin sem fog segíteni. Ez volt a tanulópénz kb.

Válaszolok<-   

86005. JULI  2018-10-19 10:21:48


Hangvadász! Köszi a segítséget

Válaszolok<-   

86004. Hangvadász  2018-10-18 12:12:32


A túlvezérlés okozta pattogás megszüntetésére az iZotope RX nevű szoftver való például. Létezik Elements változata, elég olcsón. Egyébként nem túl jó, ha az ember több lépésben javítja a hangot, minden lépésnél romlik a minőség. Az eredetit kell egy lépésben, egy szoftverrel jól megoldani. Erre pl. jó az iZotope RX, vagy a Steinberg Wavelab (szintén van Elements változata). Zajcsökkentésnél a háttérzajt kell "megtanítani" a rendszernek úgy, hogy egy, csak zajból álló szakaszt kell "megmutatni" a megfelelő pluginnek, a Learn gomb megnyomása mellett (pl. Waves X-Noise vagy Z-Noise, de létezik más gyártónak is zajcsökkentő pluginje).
Sztereo-monó kérdésről nemrég írtam érintőlegesen, hamarosan a zajcsökkentésről is fogok:
http://pelsofilm.blogspot.com/2018/09/miert-csak-az-egyik-ol...

Válaszolok<-   

86003. JULI  2018-10-18 11:48:22


Szia! Bocs mono-ra hülyeséget írtam, a videó amit javasolsz nagyon hasznos, próbálkozom vele. Köszönöm szépen

Válaszolok<-   

86000. OSSYNI  2018-10-16 20:14:16


így szóban máshogy lehetetlen itt egy youtbe videó a menetről, csak gondolom elég baj ha nem vagy tisztába folyamatokkal, m-hogyan alakul ki, de hátha mégis megoldod valahogy.

Válaszolok<-   

85999. JULI  2018-10-16 18:07:11


Szia! Ott kezdődött, hogy Mono-ba vették fel az anyagot, stereo oké, megoldottam. Az audition effects-be a noise reduction-ban próbálkoztam, már most sokkal jobb a hang, de még helyenként bugyborékoló hangot lehet hallani és erős a háttérzajt, de gondolom a mono miatt ezzel már nem lehet semmit csinálni, vagy mégis? Van rá ötleted. Köszönöm

Válaszolok<-   

85998. OSSYNI  2018-10-16 17:09:22


Vannak algoritmusok amelyek türhetően ki tudják venni, függ a roncsolódás mértékétől is.
Egyáltalán nem egyszerű feladat, márha lehet e egyáltalán kezdeni vele valamit.

Válaszolok<-   

85997. JULI  2018-10-16 06:57:32


Sziasztok! Premiere Pro CC-ben vágok, és segítséget szeretnék kérni, egy túlvezérelt, recsegő hanganyag feljavításához. előre is Köszönöm

Válaszolok<-   

85870. Halivud Estevez, a filmestészta  2018-01-02 09:42:58


Szerintem nálunk lehet, hogy van ilyen, csak meg kell szervezni a lejutást - nincs kulcsom, lejárásom oda nagyon.

Előzménye    Válaszolok<-   

85868. Pákozdi Attila  2017-12-31 23:13:21


Terror háza múzeum alagsora?

Válaszolok<-   

----==== ezt keresed! ====----
85856. Hangvadász  2017-11-29 19:28:57


Ha valaki tud egy jó kis pincét, betonfolyosókkal vagy -terekkel, ahol vannak azok a régifajta vastag vas- vagy lemezajtók, amelyek döngve csukódnak, kérem, ossza meg velem az infót. Néhány hangeffektet szeretnék előállítani egy filmhez. Köszi.
Ja, lehetőleg Budapesten

Válaszolok<-   

84956. Hangvadász  2016-07-10 19:35:06


Ez nem ilyen szigorú szabály, be lehet állítani bármilyen zenére. Néhány mobiltelefonban van zajszintmérő is. Szerintem 82-86 között bármi jó, ha nagyon hangos, akkor jobban hallod a basszus frekvenciákat, ha nagyon halk, akkor meg inkább csak a magasakat.
Szóval könnyű rossz mixet csinálni, pláne ha még a lehallgató helyiség sem jó akusztikailag.
De mivel Neked nem kell zenét keverni, csak kész zenékkel dolgozni meg szövegekkel, így sokkal könnyebb dolgod van mint egy zenei produkciós hangmérnöknek.

Válaszolok<-   

84955. Pákozdi Attila  2016-07-10 11:09:49


Az nagyon hangos... ha én neki állnék azon keverni a család biztosan kiköltöztetne...
Műszerem az nincs, de nagyjából be tudnám lőni...
A 85 dB milyen frekvencián állítják be... gondolok itt arra, hogy régebben a kazetták elejére 1 kHz jelet raktak 0 dB-lel és arra állították be a hangerőt. Vagy koncertek elején fehér zajjal mérik a helyiség akusztikai paramétereit...

Válaszolok<-   

84954. Hangvadász  2016-07-10 01:04:58


Keverni úgyis 85 dB-n szoktak, úgyhogy egy műszerrel erre érdemes belőni a hangerőt.
E körül a hangerő körül hall ugyanis az emberi fül, azaz inkább agy közel lineárisan.

Válaszolok<-   

<< Frissebb Régebbi >>