hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel
régi fájl

Hozzászólsz a témához

Neved: ismeretlen
Felhasználónév:
Jelszó:
Hozzászólásod:
Pofák:
Link leírása:
Link (http://):
...


A téma: Hogyan rendezzünk filmet?

<< Frissebb Régebbi >>

77644. Redix  2012-12-28 15:27:15


Találtam egy kis linket, néhány operatőri beállítás, animációval. Link! hollywoodcamerawork

Válaszolok<-   

69514. Crystalheart  2011-04-15 16:29:38


Én leginkább az irodalomból, majd a drámából indulok ki. Ha modern szemmel nézve egy rész unalmasnak hat a könyvben, az filmen sem nézne ki jól; ha drámai szempontból törés van az ívben, pl. ugrás, stagnálás, az filmben sem veszi ki jól magát. Persze sok különbség is van, amit számításba kell venni, pl. a filmben több lehetőség van a montázsra és a több szemszögre, míg könyvben és drámában sokkal kötöttebbek a lehetőségeink. (Könyvben zavart okoz a gyakori nézőpontváltás, drámában pedig igen elvont produkciót eredményez.) Van sok jó angol nyelvű könyv erről, de hálistennek mindenik atyját, A drámaírás művészetét Egri Józseftől már magyarul is kiadták nemrég.

Egyébként kicsit olyan ez a tempó dolog, mint írásban a központozás, csak annál egy kicsit több művészet kell bele. Valakinek rögtön megy, más kisiskolásként, valakinek évekbe telik, míg megszokja.

Előzménye    Válaszolok<-   

69508. Faust  2011-04-15 12:44:45


Nem hinném, hogy egy koppra alakulna ki, maximum akkor, ha egy filmet látva törekedsz bizonyos hatásokra.

Kialakul.

Válaszolok<-   

69507. Estevez atya  2011-04-15 12:40:53


Magamnál azt vettem észre, hogy nincs tempó, nincs stílus. Se saját, se koppintott. Gondolom, ha majd többet filmezek, több tapasztalatom lesz, majd kialakul, ráérzek.

Előzménye    Válaszolok<-   

69503. Faust  2011-04-15 12:04:14


Minden emberre hatással van egy, vagy több rendező, akit jobbnak, kedvencnek tartasz, és ahogy észrevettem, rengeteg stílusjegy meglátszik adott esetekben.

Egy horror lehet pörgős és lassú is, ahogy egy thriller is, szerintem a tempót is a forgatókönyvön kívül leginkább a saját stílusod határozza meg.

Válaszolok<-   

69501. Crystalheart  2011-04-15 11:04:24


Én minden filmet kielemzek magamban nézés közben, a színbészi játékot, a folytonosságot, a tempót, stb. Szakmai ártalom.

Előzménye    Válaszolok<-   

69499. Estevez atya  2011-04-15 10:38:32


Azt hiszem, a legjobb, ha megfigyelek más, kész produktumokat.
Tényleg volt már, hogy figyeltem, magamban számoltam, hogy egy-egy snitt milyen hosszú pl. egy beszélgetés során.

Válaszolok<-   

69485. Crystalheart  2011-04-14 17:00:43


Egyetértek. Ezért is nem hagyományos iparos munka a rendezés, sokkal inkább művészet. A tempó és ív itt épp olyan fontos, mint egy színész előadásában vagy egy író alkotásában.

Előzménye    Válaszolok<-   

69484. Redix  2011-04-14 16:56:41


A tempót a film diktálja, vagy is az követeli meg, hogy milyen is legyen az. Ehhez szükséges egy jó forgatókönyv, aminek már az elolvasásakor is érezzük azt. A rendező feladat az, hogy ezt a tempót eltalálja, az érzéseire ill. a tapasztalataira hagyatkozva.

Válaszolok<-   

69483. Estevez atya  2011-04-14 16:12:14


De a tempót azt érezni kell?
Mint a táncnál, zenénél, autóvezetésnél?

Ne ragadjunk le a szervezésnél, eszközbeli előkészítésnél.

Válaszolok<-   

69480. Faust  2011-04-14 09:53:08


Szerintem ez a "hogyan rendezzünk" dolog legalább annyira szerteágazó és egyéni dolog, mint az emberek stílusa, hiszen abból eredezik az egész. Mindenkinek megvannak a maga módszerei. Ezért nincs szerintem "recept", mert ami valakinek fekszik, az másnak annyira nem.

Én pl. a karaktereket mindig úgy írom, hogy

1.) Vagy tisztában vagyok vele, hogya kiszemelt emberke mit tud tökéletesen eljátszani (amatőr szemmel persze)
2.) A filmbeli karakter a lehető legtöbb jellemzőben azonos a szereplővel, így minimális metaformózis szükséges, és mivel magát adja, jól játszik.

Én ezért szoktam először kigondolni, hogy ki kit alakítson, aztán megírnia forgatókönyvet, nem az írás után keresgélni a megfelelő embert. Persze bármi becsúszhat, ez sem egy tuti módszer.

A forgatókönyvet iszonyatosan át kell rágni, át kell gondolni, ha kell, többször átírni, hogy pl. a Redix által említett bakikat a minimálisra szorítsuk. Én a pókeres filmem forgatókönyvét (a vizsgafilmemet is innen emeltem ki, csak nem linkeltem ide, mivel csak részlet, de ha érdekel valakit, szívesen megmutatom) már ötször írtam át, ebből háromszor szinte teljesen, és a mai napig bővül. Ez az én legnagyobb hibám, hogy egy apróbb ötletet (kb 20 perces lett volna a film) annyi ideig bontogatok, toldozok, foldozok, amíg annyira terjedelmes és hosszú lesz, ami meghaladja a mostani képességeimet, mind anyagi, mind szakmai, mind időbeli szempontokból.

Szóval szerintem ez is fontos, hogy a rendező képes legyen meghúzni egy bizonyos vonalat, amennyiben szükséges. Persze ez is csak az amatőröknél van,de elvégre ez egy amatőrfilmes oldal.

Ahogy olvasgatom közben, Redix nagyon szépen megfogalmazta az egészet.

Pont a vizsgafilmemnél jöttem rá, hogy a forgatás előtti próba rettentően fontos, hiszen ilyenkor lehet csiszolni a színészeken, és a rendező elképzelései is ilyenkor tisztázódnak a legjobban (hiába képzeli el akármennyire jól az adott jeleneteket), ráadásul ezzel nagyon sok forgatási időt lehet spórolni, mivel nem ott kell tökölni, hogy akkor most hogy is menjen tovább.

A szervezés elengedhetetlen, az önjelölt rendezőn kívül amatőr szinten mindenki szarik a projectbe szervezés szintjén, ez az én tapasztalatom.

Szóval ugyanúgy, mint egy normális nagyjátékfilmnél, MINDENRE figyelni kell, és lehetőleg mindenről kell KONKRÉT elképzelésnek lenni, különben jön a csapongás, ötletelés, brainstorming, és az idő csak megy, és megy.

Én imádom csinálni, még az operatőrködéssel együtt is, pedig ezt a duót sokan nem szeretik.

nagy ötlet volt a topic, Atyám!

Válaszolok<-   

69473. Estevez atya  2011-04-13 21:36:30


Jókat írtok, írjatok még.
Quantum, te is jót írtál.

Hogyan kell, szokás felépíteni egy jelenetet, a film vagy egy jelenet ritmusát? Lehet, hogy erre nincs is recept? Valamiféle struktúra legalább?

Válaszolok<-   

69472. Estevez atya  2011-04-13 21:34:31


Köszönöm ezt is.
Azt látom, hogy fel kell készülni, szinte újra le kell írni a forgatókönyvet a rendezői instrukciókkal együtt is.

A legnehezebb talán a jelenetek hangulatát meghatározni, megragadni, talán már a forgatókönyvírásnál kell erre gondolni, hogy mikor mi a cél. (offont most nézegettem youtubon híres filmek újravágásait: hogy lesz a cápából vígjáték, és hogyan lesz a topgunból homoromantikus dráma.)

Most, hogy a kvázi kész filmhez kéne zenét csiholnom, most érzem, hogy nem döntöttem el korábban, hogy milyen hangulatot akarok a filmnek, és az egyes részeinek, így aztán most elég nehéz a dolgom.

Előzménye    Válaszolok<-   

69467. Redix  2011-04-13 19:52:40


Én nem vagyok filmrendező, de azért elmondom, hogy én hogyan szoktam rendezni. Természetesen amatőr filmről beszélek, ahol nincs stylist, operatős, stb.

Első ugye a forgatókönyv megléte. A történeten kívül azért nem árt még arra figyelni, hogy az megvalósítható legyen a lehető legegyszerűbb módon! Ha meg van, és jó is, akkor jönnek a helyszínek, szereplők, kellékek begyűjtése. Ezeket nem részletezném, bár egyet azért kiemelnék! A szereplők! A magyar filmeknél is sokszor látom azt, hogy „Jóska Pista” minden szerepre alkalmas! Nagyon fontos a szereplők karakterre illő megválasztása, mert akkor már kevésbé kell annyira „jól” színészkedni, mert a fizimiskája adott!

Mielőtt jön a forgatási nap, én jegyzetelni szoktam, terveket készítek a leforgatásra tervezett jelenet részre ill. részekre. Itt a következőkre szoktam figyelni:

- HONNAN: Az első és a legfontosabb dolog, az, az, hogy a karakterünk honnan jött? Vagy is, hogy mit csinált az előző jelenetekben. Mert elég gáz lenne, ha az előző jelenetben levágták volna a kezét, itt meg örömmel tapsol egy színházi előadáson. Mindig tudni kell, hogy mi történt korábban, máskülönben bakikat ejthetünk ill. így tudjuk meg azt, hogy milyen hangulata van a leforgatni való jelenetünknek stb.

- RUHA: Milyen ruhát visel ill. kell viselnie, a részleteket is beleértve. Azt hiszem ez egyértelmű és nem szorul magyarázatra.

- HANGULAT: Milyen lelki állapotban van a szereplőnk filmbéli karaktere. Ezt a rendezőnek kell elmagyarázni, megértetnie ill. kihoznia a „színészből”, hogy annak hogyan kell viselkednie, játszania a szerepet. Ideges legyen, szomorú, stb. Ne játssza túl, vagy játssza túl.

- ELKÉPZELÉS: A rendezőnek tudnia kell, hogy mit akar vissza látni (itt a jelenetrész egész vizualítására gondolok, az amit a fejében elképzelt), pontosan ismernie kell a szituációt és a hátteret. A felvétel azonnali visszanézése után, neki kell eldönteni, hogy jó e a felvétel, vagy meg kell e ismételni azt. Persze néha más ötletek is eszébe jutnak az embernek, ilyenkor én azokat is felszoktam venni és majd utólag eldöntöm, hogy melyiket tartom meg.

- MOZGÁS: A rendezőnek kell elmagyaráznia azt, hogy pontosan mit is kell tennie a szereplőnek és hogyan ill. az időzítésre is kell figyelnie. Pl. adott egy beszéd közbeni cselekvés, aminek egy adott pontjához kötünk egy mozgást. Pl. a szereplő azt mondja, hogy – Cseszd meg a nénikédet, te nyomorék állat! A rendező itt utasíthatja a hatáskeltés érdekében, hogy akkor törje össze a poharat a színész, mikor pont kimondja azt, hogy - a „nénikédet…”

- SZERVEZÉS: az amatőr filmezés egyik legnagyobb buktatója az, hogy senki sem ér rá, vagy ha ráér, akkor a másik biztosan nem. Vagy lebeszéljük de mégsem jön el. A rendező feladata, hogy csapatot kovácsoljon és elhitesse mindenkivel, hogy ez az ők érdekük is! Olyas valamit készítünk, ami örök emlék lesz a számukra és nem is akármilyen!

- ELŐRE RENDEZÉS: Az utolsó de szintén nagyon fontos dolog, az előre rendezés! Tudnunk kell már a forgatás napja előtt, hogy mire kell majd figyelnünk, mik azok az apró részletek, amik nagyon fontosak a jelenetben és amikre külön hangsúlyt kell majd fektetnünk ill. amik véletlenül se maradjanak ki, vagy ne változtassunk rajta, egy hirtelen jött ötlet miatt! Tudni kell azt, hogy hogyan fog majd kinézni a filmünkben a jelenet vagy esetleg hogyan lesz majd az megvágva. Itt gondolok pl. a vizuális effektekre, ami komoly előre gondolást igényel.

Végezetül annyit fűznék még az egészhez, hogy amatőr filmrendezésnél a rendezőnek szinte mindenre kell hogy rálátása legyen. Nem tudnia.., hanem éreznie kell, hogy mit mikor és mért úgy! Ha ez megvan valakiben, akkor az általa rendezett alkotás, Home Videó nem lehet!

Válaszolok<-   

69462. Quantum  2011-04-13 18:25:40


Én emiatt kezdtem el fotózni. Meg kell tanulni, hogyan lehet képpel kommunikálni. Aztán ha az meg van, lehet gyakorolni, hogyan lehet "mondatot alkotni" ezekből.
Én még itt tartok (mármint a képpel való kommunikációnál), de van irodalmam a rendezéshez. Majd ha lesz már végre időm és lehetőségem, elkezdem gyakorolni, aztán sztem többet is tudok mondani!

Válaszolok<-   

69461. Estevez atya  2011-04-13 17:50:04


Valaki leírhatná, hogyan kell rendezni. Filmet.

De tényleg, csinálom a filmet, de hogy felépíteni egy jelenetet, hogy hangulata is legyen, a képek is kifejezzenek valamit ... valamit nem tudok, valami hiányzik. Ember azt gondolná, hogy csak irányítani kell. Ahh ... de tényleg, valami képzett, iskolázott, és tapasztalt ember kéne. Ismer valaki ilyet?

Illetve, ti hogyan csináljátok? És működik? Tudtok valami anyagot a neten?

Válaszolok<-   

<< Frissebb Régebbi >>