hirdetés

hirdetés

elfelejtett jelszó
regisztráció / adataim


Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel
Hozzászólsz a témához

Neved: ismeretlen
Felhasználónév:
Jelszó:
Hozzászólásod:
Pofák:
Link leírása:
Link (http://):
...


A téma: Dramaturgiai alapfogalmak

<< Frissebb Régebbi >>

51861. Halivud Estevez  2009-08-18 15:03:15


Ugye nem a suspense-re írtad, hogy klisé, hanem egyes megvalósitásaira? Csak nehogy valaki félreértse.

Suspense: eszköz; klisé: kész, 1000x látott panel.
Amúgy tanulók számára, akik nagyon ráérnek, a kliséket is ki lehet próbálni, illetve meg lehet próbálni kifordítani.

Válaszolok<-   

51859. Melchior  2009-08-18 14:00:20


Szinte el sem hiszem, mekkora probléma van egy-két olyan alapfogalomból, ami a) középsulis anyag, b) bárhol elérhető.

Szóval sorban.
Hitchcock saját definiciója a suspence-re: "Ha két ember 10 percen át a baseball-ról beszélget egy asztalnál, és a tizedik perc végén felrobban az asztal alá rejtett bomba, kapunk egy meglepetést és tíz másodpercnyi izgalmat. Ha a nézőknek megmutatjuk a bombát a jelenet előtt, ugyanez a beszélgetés 10 perc izgalommal fog járni." A Truffault-interjúban beszél erről, többek között. Egyébként egy picit azért bonyolultabb a dolog, mint egyszerűen az, hogy megmutatjuk a gyilkost... ezek olcsó, amerikai viccek, amit már valamirevaló alkotó nem is használ. Klisék. A rendezés nem panelekből való építkezés, hanem kreatív munka.

Deus ex machina: középsulis anyag, csak épp Euripidésznél kellett volna odafigyelni az órákon... Egy olyan megoldást jelent a dráma/film végén, ami a szereplőktől független, és EZ a lényeg. Spielberg IE-je végén nem a film szereplői oldják fel a konfliktust, hanem űrlények.
Jegyzem meg, a dramaturgia mindig kissé lenézte ezt a húzást (bár például Moliére-nek is mániája volt), mert rohadtul nem kreatív. Lásd a fenti példát: ennél fantáziátlanabb befejezést nem sok filmben láttam eddig.

Szóval cheers guys.

Válaszolok<-   

46885. DravenX  2009-02-21 19:21:57


Oké, szívesen......uh..ez most Ponyvaregényes...

Válaszolok<-   

46884. Halivud Estevez  2009-02-21 17:26:04


Minap belekezdtem a gonoszok elemzésébe. Milyen jellemzői lehetnek egy gonosznak. Arról egy cikket szeretnék majd kitenni.

Illetve van egy másik fél cikkem a mostanság divatos, helyszínelő jellegű sorozatokról.

DravenX: én pedig köszönöm a visszajelzést, bíztatásnak veszem.

Válaszolok<-   

46883. DravenX  2009-02-21 14:36:10


Köszi ezek nagyon jók....jól jön majd a készülő új forgatókönyvemhez....várom a folytatást.

Válaszolok<-   

46812. Halivud Estevez  2009-02-19 18:10:37


Egy másik dolog: sejtetés, utalás.
Amikor a szörnyet nem látjuk egyből, de látjuk a széttépett, kettéharapott tetemeket, amelyek hatására az emberi agy hozzáképzeli a lehető legborzalmasabbat.




Előzménye    Válaszolok<-   

46802. Levier  2009-02-19 16:35:43


A Deus Ex Machina szerintem minden filmben a legmeghatározóbb , mert ugye Isten a gépezetből (ó görög színház , mikor az istent játszó embert le engették egy daru géppel ) és , hát magyarul kavarta a szart , vagy segített a szereplőkön , és észrevettem hogy minden mai filmbe a sors nagyon nagy szerepet kap , tehát mozgató rúgó vagy ha az nem akkor csak kitérnek rá ...de álltalában nagyon fontos szerepe van a sorsnak(deus ex....) pl Benjamin butttom ... ami szerintem nem olyan nagyon jó film -ban is kitérnek egy 10 percre a sorsra ... hogy mi okozhatta az autó balesetet , ha nem csörren meg a telefon ? ,ha nem kapnak pirosat ? és ezt nagyon kiboncolgatja 8szerintem túlzottan is ) vagy horrorfilmekben mindig be vágják hangulat fokozás tetőpontján ..(pont most romlik el a zár ,meg hasonlók) de szerintem egy tök jó ezköz amit itt amatőr filmekben nem negyon használnak , viszont túlzásba vinni se szabad ...

Válaszolok<-   

46801. Szergej  2009-02-19 16:21:12


én egy évig nem néztem a barátok köztöt, de most megint nézem, kb 2 rész után már totál vágom miről maradtam le

Válaszolok<-   

46800. DravenX  2009-02-19 16:02:46


Estevez! Kérlek folytasd még...nekem tetszik...vagy küldjél linket vagy egyéb elérési helyet....

Köszi....

Válaszolok<-   

45780. Halivud Estevez  2009-01-19 10:37:31


Tehát az expozíció:
háttértörténet, illetve egyéb, a történethez szükséges info átadásának eszköze. Sok féle megvalósítása lehetséges, a flashbacktől kezdve a párbeszédig (a karakter aki tudja beszélget egy tudatlan karakterrel).

Ha megfigyelitek a sorozatok tele vannak ilyenekkel. Barátok közt: hétfői epizódban Géza megüti Miklóst. Erre a keddi epizódban (hogy képbekerüljön a néző) az irodában látjuk Miklóst, amint a fejét borogatja. Klaudia megkérdezi mi történt, Miklós elmondja. (és ezt még vagy ötször megbeszélik a héten különböző szereplők) Ezért van az, hogy bármikor be lehet kapcsolódni a történésekbe, ha kimarad egy nap, nem maradsz le semmi infóról. (Bközt közhelyszerű minősítésétől, kérém, hogy tekintsünk el. Állatorvosi lónak kiváló)

Egy rossz példa, illetve példa egy rossz, erőltetett expozícióra a Lopott Halál első jelenete, amikor a szereplők körbe ülnek és beszélgetnek. Közben megismerjük a háttértörténetet, kik ők, miért vannak ott, mi történt velük nemrég, és, hogy náluk van a zsákmány.

Még sokkal rosszabb expozíciónak az, hogy a film elején szövegesen kiírjuk a körülményeket (Lopott halál vagy Star wars, sose olvastam el a felvonulós szöveget) Eleve, ha olvasnia kell a nézőnek egy tömény szöveget, az már nem menő. Legalább egy narrátor mondja el a lényeget.

Azt is mondják, hogy inkább legyen a néző néhány percig info hiányban, mint hogy a képébe nyomjuk az infot, amit nehéz megemészteni, és ha sikerült is, már mindent tud, és a tudás birtokában unatkozik, hiszen már nincs benne, hogy "és most mi lesz? és az vajon miért van?"
Link! Jó cikk

Válaszolok<-   

45779. Halivud Estevez  2009-01-19 09:27:25


Történet expozícióhoz egy jó cikk. Link! Történet expozícióhoz egy jó cikk

Válaszolok<-   

45778. Halivud Estevez  2009-01-19 09:24:02


Suspense: az olyan mint amikor a bábszínházban jön az ördög a paprikajancsi mögött, de a paprikajancsi nem látja, és a gyerekek visonganak, hogy jaj, jön az ördög mögötted, vigyázz!

De jancsi valahogy nem hallja a kiabálásokat.

Ilyesmi?

Válaszolok<-   

45776. Halivud Estevez  2009-01-19 09:22:18


Ahogy Hitchcock atyánk is megírta:
Suspense tecnika: Késleltetett feszültségkeltés, sajátos feszültségteremtő eszköz.

A suspense esetében fontos, hogy több szálon fusson az esemény.

Suspense technikája: Adott egy jelenet, amelyről a néző többet, mint a cselekmény résztvevője. Ezért a néző aggódik.
Pl.: A gyilkos szobájában keresgélő hős - párhuzamos vágás – Közeledő gyilkos

Suspense ereje: A néző még a leggusztustalanabb szereplő sorsáért is tud aggódni.

(by mazoli)

Válaszolok<-   

45722. Halivud Estevez  2009-01-17 18:03:03


A deus ex machina (lat. IPA: [&#712;de&#720;us eks &#712;ma&#720;k&#688;ina], literally "god from the machine" is an ironic plot device in which a surprising or unexpected event occurs in a story's plot, suddenly and completely resolving an otherwise unsolvable conflict.

A Wiki szerint tehát inkább megold egy konfliktust, mint generál.

Válaszolok<-   

45721. Halivud Estevez  2009-01-17 18:00:02


Egyet hallottam most (filmiras találkozón).

Deus ex machina:
amikor a történetet nem a szereplők befolyásolják, hanem valami ... véletlen szerű dolog, vagy rajtuk kívülálló váratlan térténés. Ez olykor tovább viheti a történetet, ha kezd laposodni, vagy túl monotonná kezd válni, vagy valami esemény kell, ami kizökkent.

Valami olyasmi lehet, hogy mondjuk a szereplők autóval kelnek át egy erdőn, de az utat elzárja egy fa. Ekkor már is ki kell szállniuk az autóból, ami kalandokhoz vezethet (Pont ott van egy ház, ami jól el van átkozva).

Tud valaki jobbat mondani? Pontosítani?

Válaszolok<-   

45720. Halivud Estevez  2009-01-17 17:54:48


Én is remélem.
Az üzenőfalon volt egy egész jó kis definíció, aki látja idakopizhatná.

Válaszolok<-   

45704. DravenX  2009-01-17 11:00:43


Erre vártam már! Jó ötlet volt Estevez. Remélem lesz sok hozzászóló...

Válaszolok<-   

45679. Halivud Estevez  2009-01-16 16:10:02


Mi az a suspense? Mi az az expozíció? Egyéb dramaturiai szakkifejezések és tanácsok.

Mondjátok el Ti!

Válaszolok<-   

<< Frissebb Régebbi >>
blank