hirdetés

hirdetés
Bejelentkezés..

Legutóbb nézted


Kapcsolat az ördöggel
régi fájl

Hozzászólsz a témához

Neved: ismeretlen
Felhasználónév:
Jelszó:
Hozzászólásod:
Pofák:
Link leírása:
Link (http://):
...


A téma: Így ne csináljunk filmet!

<< Frissebb Régebbi >>

27359. Halivud Estevez  2007-05-29 09:30:07


Sztoribord az kell.
De ha ott helyben eszünkbe jut valami, azért vegyük fel azt is.

Válaszolok<-   

27358. hobol  2007-05-29 09:11:46


LOL... Link! 

Válaszolok<-   

14137. Halivud Estevez, a filmestészta  2006-02-23 11:14:41


mi a szusznál nem fotózgattuk Vectorék nappaliját a sztoriboardhoz :-)

hiányzott is a forgatáskor!

Válaszolok<-   

14136. Dragon (Feelingflash)  2006-02-23 10:59:26


Sokáig hittem azt tévesen, hogy elég ha a fejemben látom a filmet. Namost azt már tudjuk, hogy ez nem elég a jó szervezéshez. De azt még hagyán... ám arra is rá jöttem, hogy más hangulatban máskép látja az ember a mozit. :o) Arról nem beszélve, hogy el lehet felejtni úgy egy nagyon jó beállitást, hogy többet eszedbe sem jut. :o) /vagy akkor ez nem is volt olyan jó? :o) /

A helyszin fotozás meg természetesen elengedhetettlen a storyboard készitéséhez. Leglább is nekünk - ámátöröknek - jobb ha elöbb van meg a helyszin, mint maga a képsorozat, és nem forditva. Biztos nagyobb bonyodalom és költség egy megkomponált jelenethez helyszint találni, mint helyszinhez komponálni a jelenetet.

Én meg komp akartam lenni... de... :o)

Válaszolok<-   

14135. -=Vector/SDP=-  2006-02-23 10:46:57


A legsztoribordosabb jelenet nekem mindíg az, amikor a képkivágásokkal kell fokozatosságot elérni. lásd: "mi mindent fúj erre a szél" jelenet. Ennél nagyon fontosnak tartottam, hogy hol van közeli, meg félközeli meg ilyenek. Nyílván egyszerűbb betű-rövidítésekkel operálni, mert akkor csak a mondatokhoz kell megjegyzés szinten odapingálni a betűket. Viszont sokkal élvezetesebb visszaolvasni a jelenetet, ha ott a kis képregény mellette, mert valami hatás-féle átjön már ezeken a kis képeken keresztül is.

Válaszolok<-   

14127. Dragon (Feelingflash)  2006-02-23 09:45:35


Ja... a sotyboard az storyboard akart lenni.
De ha szotyizol, akkor ahhoz általábban kell egy szotyibórd, ahova gyüjtöd a szotyihéjat. :o)

Nyugi... nem minösitettek életveszélyesnek. :o)

Amúgy érdemes próbálgatni a rajzolást. Pont-pont veszöcske, készen van a fejecske... szal' nem feltétlenül szükséges müalkotásokat késziteni. Illetve egy-két alapvetö ismeretet kell elsajátitani. Úgy mint az arc arányvonalai. A fej, test magasság arány. A kar hosszúsága. A nöi és férfi test közötti külömbségek.
Nem fontos az sem, hogy a figurák hasonlitsanak a szereplökre. Elég, ha mellkasukra a nevük kezdöbetüjét odairod, mintha egy superman jel lenne. :o) Aztán meg még a perspektivikus ábrázolás alajait is érdemes elsajátitani. Ez szokott inkább gondot okozni...

Válaszolok<-   

14122. Dragon (Feelingflash)  2006-02-23 08:40:33


Jó hát ez teljesen szubjektiv dolog. Kinek mi az egszerübb.
Ok, hogy 3D-be egy kockával is lehet szimbolizálni a szobában lévö asztalt.. stb, stb. De én mire megynitom a 3D-s progit, lepakolgatom az objecteket, meg lerenderelem... addig nyolcszor leskiccelem a beálitást. ;o) Az is igaz, hogy ilyen esetben a helyszint csak egszer kell "megrajzolni" ... utána már csak kamerákat kell bepakolni. Azután meg már csak a szereplöket kell mozgatni...
De mondom ez teljesn szubjektiv dolog. Nekem rajzall megy gyorsabban...

A lényeg minden esetben az, hogy egy jó forgatáshoz kidolgozott dokumentumok kellenek. Többek között egy sotyboard.

Válaszolok<-   

14109. Dragon (Feelingflash)  2006-02-22 14:20:26


Hehe.. lego figurák :oD Ez jó. Ja hát 3D-be is lehet tervezgetni. Ott jól ki lehet próbálni a kameramozgásokat is. De nagyon időigényes.
Bonyolult kamermozgásoknál egyébként a profik is szoktak 3D-be tesztelni.

Válaszolok<-   

14096. Halivud Estevez, a filmestészta  2006-02-22 11:40:10


Jessz! legofigurákkal :-)
aztán a filmet meg se csináljuk már, mert legofigurával annyira szórakoztató :-)

3D ben láttam én kameramozgást tervezni. (indiai cseri) Persze aztán a helyszín mást diktált: egy erdőben általában másképp vannak elhelyezve a fák mint az ember kigondolja...

Válaszolok<-   

14095. -=Vector/SDP=-  2006-02-22 11:17:03


Jajj, ma küldött a Sonny/Frozenfilms egy-két képet, amit 3D-ben csinált, mint storyboard. Tök jók. Közben az jutott eszembe, hogy kis terepasztalon is lehet S.B.-ot csinálni, egy digitális fényképezővel. Az tényleg gyors.

Válaszolok<-   

14070. Dragon (Feelingflash)  2006-02-21 20:39:34


Ügye ez az egyik indok. A másik pedig az, hogy nem mindenki úgy látja a filmet, mint a rendező, vagy az operatőr. És mire szóban elmagyarázod, a szinészeknek, a stábnak (világositó, hangmérnök, technikusok, operatőr) hogy milyen képet akarsz, hol, és hogyan... addigra lemegy a nap.. kétszer.

De ha mindenki megkapja a storyboardot, akkor nincs félreértés. Ott van pontosan, hogy mit kell megkomponálni. Már csak igazgatni kell a csapatot, hogy összehangoltan dolgozzanak a beálitáson... aztán eksön! ;o)

Válaszolok<-   

14069. -=Vector/SDP=-  2006-02-21 20:11:37


Általában fel szokták építeni a jelenetet képileg.

Ha jól van megírva a jelenet, akkor úgy mondják, hogy "íve van". Vagyis elindul valahol, fokozódik, aztán van valami csúcspontfélesége. Persze attól függ, mi a jelenet funkciója a történetben és nem művészfilmről beszélünk ugye. Ezt általában a beállítások is követni szokták jobb helyeken. Ha fontosabb, vagy egyre fenyegetőbb dolgokat mondanak, akkor egyre közelebbről látjuk a pasast. Ha meg már egyenesen kést ránt, akkor szinte az arcában vagyunk. Ez az egyik.
A másik a helyszínen szerteszét elhelyezkedő emberek, tárgyak, cselekmény (!) esztétikus mutatása. Barátokköztben nagytotál, oszt csá. Mindenki csinál amit akar, a kamera meg követi, ha tudja. A legritkább esetben esztétikus amit látunk, a lényeg, hogy lássuk a cselekményt. A filmekben ez azért "szépségre" is megy. Vagyis a lehető legszebben/érdekesebben mutatni a dolgokat, úgy hogy egyértelmű is legyen közben, hogy ki-kicsoda, kinek a milye lóg bele éppen a képbe és miért, satöbbi. Ez persze egy külön cikk lehetne, de unalmas téma nagyon.

Válaszolok<-   

14066. recon  2006-02-21 19:21:57


Engem az érdekelne, hogy mi alapján csinálják a storyboardot, a felvételi szögek miatt, meg a felvételek sorrendje miatt, nem?

Válaszolok<-   

14056. Dragon (Feelingflash)  2006-02-20 23:09:46


Igen. Amikor 145-ször nézed végig a filmet az utolsó utáni simitás alkalmával már dög unalom. Arról nem is beszélve, hogy akkor már látod a hibákat, és hallod a füledben a kritikákat... de javitani már nem tudod. És hogy még is közönség elé visszük? Hát persze!
Mert az alkotóknak a legnagyobb öröm az első premiervetités! Figyelni a közönség rakcióját. Látni, hogy igen... bejött nekik! Igen, meglepődtek... igen! Felnevetekk ott, ahhol szerettük volna...
És a végén a tapsvihar! Ezt már háromszor éltem meg... és bevalom... függő lettem tőle. :oD

Estvez irta az otthonhagyott forgatókönyvet. Hát az a rémálmom. Sajnos már előfordult. Persze valakinél mindig volt egy... de a rendezői jegyzetek... ügye. Azt senki nem pótolja. :o\
A szövegátköltés megint érdekes. Van hogy jól jön ki... van hogy olyat visszaüt, hogy újra kell venni, mert logikai hibát okoz, vagy dramatúrgiailag szétvágja az egész jelenetet. Csakúgy a helyszinen kiatlált plusz képek, vagy ne adj Isten: új jelenet.
És a hab a tortán az, mikor próbálod elmagyarázni, hogy ez jó ötlet, csak nem megy a filmhez, jelenthez... stb. És akkor jön a sértődés, hogy mert mindig az van csak, amit a rendező akar. :o)
Hát az... mert ő látja a mozit egybe... ott bent a fejében. Ezt el kell fogadni.
Ezért mondom én, hogy szervezés, meg forgatás előtt lehet gagelni, meg átirogati... de utána már nem.
Hatalmas energiákat szakit ki a csapatból az újraszervezés, és az átirás... luxus. Nem lehet megengedni.

Válaszolok<-   

14049. -=Vector/SDP=-  2006-02-20 19:17:06


igen. ez végülis valahol jó jel. hisz annyit foglalkozik az ember ÖNSZÁNTÁBÓL a filmmel, hogy már a könyökén jön ki. Ez kicsit idiótán hangzik, de így van.
Ilyenekről a nagy filmesek is beszámoltak már. Spielberg, Zemeckis, Cameron...

Nekik szarabb, hisz ők alapműveket alkotnak, így ők nem élvezhetik. Még szerencse, hogy a mi kis filmjeink (még ) nem tartoznak ide, hisz micsoda kiközösített érzés lehet, pont az alkotónak ez.

Válaszolok<-   

14046. Halivud Estevez, a filmestészta  2006-02-20 17:37:15


A közös filmünk?
Hát igen, megpróbálkozom vele, van némi tapasztalatom - de filmzenecsinálás azért más, mint amikor csak úgy csinál az ember egy számocskát.
Ha nagyon nem lesz jó, akkor majd kitalálunk mást.
Van hangstúdiós is a csapatban, ha odakerülünk megbeszélek majd vele egy masterezést - rendes legyen - de ez még messze van.

A Kényszerpálya zenéje a werk megtekintése után a fülembe csengett pár napig...ez nem tudom jó-e vagy rossz :-)

Válaszolok<-   

14045. -=/König=-  2006-02-20 17:31:52


Hát maga Estevez!

Válaszolok<-   

14044. Quantum  2006-02-20 17:14:16


Tényleg Estevez! Nállatok lesz külön, saját, a filmetekre gyártott filmzene? Ha igen, ki csinálja?

Válaszolok<-   

14041. Halivud Estevez, a filmestészta  2006-02-20 16:39:52


A legjobb az az, amikor az ember otthonhagyja a forgatókönyvet, a szereplők csak nagyjából tudják a szöveget (régi eset, a közös filmnél ilyen nem volt). És akkor mehet a felvétel! Hát volt ott rögtönzés, egymásra várás, most te jösz...

A másik jó, amikor a szereplők átköltik a szövegüket. Van aki azért mert úgy is jó, és van aki azért mert szerinte úgy sokkal jobb :-)

A mégjobb, amikor a szereplők kitalálnak egy plusz jelenetet, ott helyben. Esetünkben ez jól jött ki :-)


Válaszolok<-   

14040. Quantum  2006-02-20 16:33:26


A cikkben írt dolgokban mi is átestünk pár hete. A forgatókönyvünk nagy hibája az volt, hogy az egész film egy helyszínen játszódik (na jó, kettő) és az öszes szereplő kellett hozzá, akik ugye nem értek rá mindig, ezért egy napba sűrítettünk bele mindent. Ezek után meg már szerettünk volna hamar túlleni az egészen, mert 4 hónapig szerveztük csak azt, hogy felvehessük, amit kell.
Ugye nálunk is megvolt az, hogy a hülyeség hülyeség után jött, ami persze adja magát, mert vígjátékot forgattunk. Ez teljesen leblokkolt mindenkit, az idő meg fogyott, a szereplők részének meg időre kellett mennie, dolgát intézni. A végére be is sötétedett, szóval lehet szórakozni az ablakokkal digitálisan (hehe, volt reflektor ).
Beállítás: höh! Ősziintén úgy mentem forgatni, mint tanult operatőr, hogy most megmutatom mindenkinek, hogyan is kell szabályos képet alkotni. Na ezt ne várja senki, mert borzalmasan szabálytalanok lettek, olyan dolgok nem látszanak, amik lényegesek lennének.
Végül visszanézve a felvételeket, a gyomrom is összeszorult. Olyan keservesek lettek, hogy hihetetlen. De majd vágás után kiderül. Csak sajna a vágónkat baleset érte, így hónapig hozzá sem kezdünk semmihez : ( . De az egyetlen jó az egészben az, hogy elmúlik az undorom a művünk iránt és kiváncsi leszek a végeredményre, ami már elkezdődöt. Aztán meg kell még az utószinkron... No meg a filmzene!
De volt egy pozitívumunk: szétosztottuk a csapat közt a feladatokat. Volt két írónk (én, meg a másik), volt egy rendezőnőnk, egy producerünk (kénytelen voltam elvállalni), egy operatőrünk (már megint én), egy fotósunk (a drága hugicám), két fényes emberkénk, majd persze a szereplők és remélhetőleg a hangmérnökök.
De hogy ezeket most miért írtam le...

Válaszolok<-   

14039. Dragon (Feelingflash)  2006-02-20 16:01:09


Eddig engem is visszavetett a stroyboard. Túl sok munkát láttam benne, de nem is ez volt a gond. Hanem a sok-sok más dolog melett alig maradt volna rá idö.
Persze valamilyen szinten volt eddig is. Helyszinrajz, meg pár skicc volt mindig. De az kevés. Illetve a másik buktató a sok helyszin volt. Ugyanis egyes esetkeben még a helyszint se láttuk a forgatás elött :o)) ... persze ez felelötlenség. Igaz az inprovizálásból is sokat lehet tanulni.

Persze mostmár én is belátom, hogy kell story board. És ezután minden filmhez lesz is. Addig nem állunk neki. Én valószinü a rajztáblám melett teszem le a voksomat.

Válaszolok<-   

14037. -=Vector/SDP=-  2006-02-20 15:51:17


Sokat variáltam pálcika-emberes lájtvéves storyboardon, mert úgy kevesebb papírmunka, mint lerajzolni, beszkennelni. Végül azért maradtam a kézirajznál, mert nem kell hozzá gép, a buszon is tudom csinálni. Viszont macera a szkennelgetés és az F.K.-ba bepakolgatás.

Válaszolok<-   

14032. Halivud Estevez, a filmestészta  2006-02-20 13:58:42


Azért jól jön, ha az ebmer tud rajzolni...

Válaszolok<-   

14027. Dragon (Feelingflash)  2006-02-20 11:35:05


Hasonló dolgokról beszélgetünk vasárnap este Foxx barátommal.

Talán egyharcos szindrómának tudnám nevezni ezt... Szóval egy ember kiamgaslóan nagy terhet válal fel. Ami alatt nem is csoda, hogy megfárad, vagy megroppan. Ezt felismertük mi is. (értsd: én is összeroppanatm :oD)
A megoldás ügye kézenfekvö... osszuk szét a feladatot! Mit egy igazi porfi stáb... Te ezt, te azt, és dolgozik a gépezet. Pörög a film.
Ja, csak ez nem ilyen pofon egyszerü. Az elös porbléma álltalában az, hogy a csapatba verödött emberek 90% lelkes. Ami nagyon-nagyon jó... de ezzel véget is ért a tudomány. Szóval képezni kell öket. Legyen ök is tisztába a fogalmakkal (technikai dolgok, dramaturgia, stb.) lagalább alap szinten.
Azátn bizony kell egy-két forgatás, mire kiderül, hogy ki miben a legjobb. Kire mit lehet rábizni. És fontos, hogy az az ember ne azért csinálja amit rábiztak, mert "a hülye haverom megint kiatlált valami hülyeséget, de azért megcsinálom neki" :oDD ... hanem ezért, mert szereti csinálni, és tudja, hogy a közös munkának eredménye lesz.
Na és akkor itt már látjuk, mennyire komplex dolog is ez...
... mert itt nincsenek szerzödések, papirok. Itt felválalás, bizalom, és tehetség van, amit a legkisebb mértékben is csak megköszöni lehet.
Számonkérni? ... hümm... azt nem lehet. ;o)

Válaszolok<-   

14018. Dragon (Feelingflash)  2006-02-20 09:57:01


Namost minden puncsolás, meg ilyesmi nélkül: Vector cikke - hát mondjuk ki - meghatott... Na... ez van. :o)

Elöször is szeretnék neki köszönetet mondani, hogy megosztotta a társasággal élményeit, és gondolatait. Én sajnos a Kényszerpálya után erre nem voltam képes. Ezért örülök, hogy Vector ezt megtette. ;o)

Mi úgy csináltuk végig szinte mindegyik filmünket, hogyazok magukkal hordozták a cikkben elmitett hibákat. Jogos a kérdés, miért? Hát ha elsöre megtapasztaltuk a cikkben irt hibákat, akkor miért nem javitottuk ki? Nagyon egyszerü a válasz... :o) Mert jobban lekötött minket a filmezés másik oldala: A technika.
Mi a Kényszerpálya után jutottunk el - most legalább is ezt látom -, hogy megálljunk. Vegyünk levegöt, és azt mondjuk, hogy ok... mostmár mondjuk elfogadthatóan ismerjük a technikát (igen itt a tanultak felhörrenek :o) ... de nem a profizmusról beszélek... a hobby/amatör filmezéshez szükséges minimális technikai ismeretekröl... és hozzáteszem, ez nem látszik a Kényszerpályán - késöbb kifejtem miért), itt az ideje, hogy szervezetten, összefogottan készüljünk fel egy filmre... úgy, ahogy az Vector cikkének tanulsági sugalják. Persze közben a technikai részt is kikupáljuk, mert ott is csak a felszint ismertük meg.
Szóval a Kényszerpályán azért nem látszik a teljes tapasztalat, mert a szervezés kötötte le az energiánk jelentös részét. Ez bizony nagy hiba volt... keményen meg is tanultuk.
Mindig elöször azt kell mérlegelni egy forgatókönyv esetében, hogy mennyire neház megszervezni, és mennyire nehéz leforgatni. A legjobb ha ez 50-50%-os... úgy gondolom. Mert akkor mindkettöböl bele lehet tenni anyait, apit. ;o)

Azért azt mondom, hogy büszkék vagyunk a Kényszerpálya szervezésére! Nagyon sok tapasztalatot szereztünk vele, és sokat tanultunk ezen a részen. Tehát ha sikerül elkapni egy ójan stroyt, ahol a fent emlitett egyensúlyt be tudjuk löni, akkor...

... majd elmondjátok, hogy tetszett. ;oDD

Válaszolok<-   

<< Frissebb Régebbi >>